El Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana entén l’art i els processos de creació contemporània com a instruments d’expressió, però també de comprensió i reflexió de la realitat; i, de la mateixa manera, l’educació artística com una ferramenta primordial en els processos d’aprenentatge.
Pérez Pont ha recordat que “l’objectiu d’aquesta convocatòria és incorporar els llenguatges de la creació contemporània als processos d’aprenentatge per a ampliar l’àmbit professional de les creadores i creadors, mitjançant la producció de projectes artístics col·laboratius en els centres educatius de la Comunitat”.
Paral·lelament a aquesta convocatòria, el Consorci de Museus, amb l’ajuda del CEFIRE Artisticoexpressiu, ha obert també la convocatòria per províncies perquè els centres educatius puguen sol·licitar-ne la participació i acullen algun dels projectes, la qual estarà oberta fins al 29 de setembre.
Requisits
La convocatòria ‘Resistències artístiques’ seleccionarà per al curs escolar vinent 30 projectes, almenys la mitat dels quals correspondran a creadores o creadors amb arrelament a la Comunitat Valenciana.
Poden optar a la convocatòria creadores i creadors, a títol individual o en col·lectiu, que desenvolupen el seu treball en el camp de les pràctiques participatives/relacionals/col·laboratives i pedagogies crítiques.
Amb aquesta convocatòria es busca crear entorns de treball col·laboratius que unisquen art i educació. Els projectes seran presentats per les creadores i creadors i hauran d’involucrar la comunitat educativa, considerant tant estudiants com professors els agents actius d’un procés de creació artística contemporània, participatiu i relacional, mitjançant el qual atendre les demandes i necessitats d’una determinada comunitat escolar.
Les propostes que es presenten han de tindre com a objectius visibilitzar la situació dels entorns escolars mitjançant l’aplicació de processos de creació artística contemporània, fomentar la creació artística contemporània com a eina d’anàlisi i reflexió de problemàtiques socials, polítiques o de gènere en l’àmbit escolar, així com promoure la capacitat social de resoldre problemes mitjançant el treball en comunitat i establir relacions entre la creació artística contemporània i els àmbits d’educació formal.
Les projectes tindran una duració temporal de tres mesos, i es realitzaran en els centres escolars adherits a aquest programa, entre els mesos de novembre de 2019 i maig de 2020 i podran utilitzar, segons el projecte i les necessitats de cada un, les instal·lacions disponibles en cada cas: el Museu d’Art Contemporani d’Alacant (MACA), el Centre del Carme de València i el Museu de Belles Arts de Castelló.
S’estableix una dotació econòmica total de 252.000 euros, dividida en trenta imports de 8.400 euros per a cada un dels projectes (5.000 euros destinats a la producció del projecte, 3.000 euros en concepte d’honoraris i fins a 400 euros per a desplaçaments).
El termini per a la presentació de sol·licituds s’obrirà l’endemà de ser publicat en el DOGV i finalitzarà el 9 de setembre de 2019.
Selecció dels projectes
Per a la valoració i selecció de les sol·licituds presentades queda constituït un jurat d’acord amb el Codi de Bones Pràctiques en la Cultura Valenciana, que garantirà la presència de representants de la societat civil, d’experts en la matèria i del Consorci de Museus.
Aquest jurat estarà format per Karin Ohlenschläger, crítica, comissària i directora d’activitats de Laboral Centre d’Art i Creació Industrial (a proposta d’AVCA, Associació Valenciana de Crítics d’Art); Consuelo Serrano Garzón, professora i vicepresidenta de l’Associació Valenciana de Professorat de Dibuix, AVPD (a proposta d’AVPD); Lledó Martínez Queral, assessora d’Educació Plàstica, Visual i Audiovisual del CEFIRE Artisticoexpressiu (a proposta de CEFIRE Artisticoexpressiu) i José Luis Pérez Pont, gerent del Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana.