Hoy es 22 de noviembre

tribuna / OPINIÓN

No a la 'Ronda Litoral'

27/02/2017 - 

Un bon amic, coneixedor del meu interés per la mobilitat urbana, em va enviar la notícia d'Alicante Plaza que contava que el president Puig i l'alcalde Echávarri s'havien reunit i anunciaven la creació d'una comissió mixta per a projectar el desviament del trànsit de l'avinguda Conde de Vallellano (un nom un poc franquista, per cert), aquella que separa el passeig marítim del port d'Alacant de l'Esplanada (l'Esplanà). Aquest projecte consistiria en la pacificació de l'avinguda (actualment circulen 20.000 vehicles diaris), reduint els carrils de la calçada en un per sentit, i així connectar el passeig de l'Esplanada amb el del port, i el soterrament d'una via amb 4 carrils de circulació i 2 carrils per a tramvia. Aquesta via soterrada circularia per la zona portuària, comptant fins i tot amb un tram (i un TRAM també) submarí.

La idea de la 'peatonalització' d'aquesta avinguda no és nova, des dels anys 90 o abans existia la idea de connectar port i ciutat. En els últims anys, el projecte apareixia en la revisió del PGOU alacantí, però plantejava altra alternativa que era soterrar els 4 carrils junta 2 carrils del TRAM en la mateixa avinguda de Conde de Vallellano. A més a més, l'actual calçada s'elevaria entre 30 i 40 cm respecte a l'Esplanada. El 2007 el conseller García Antón va aprovar la redacció del projecte que comptaria amb una inversió de 120 milions (lligàvem els gossos amb llonganisses abans de la crisi). Finalment aquest projecte es va haver de guardar al calaix a causa de la complexitat tècnica (filtracions d'aigua i manteniment, per exemple) i la falta de finançament. 

Ara, el projecte que presenten té un cost inicial de 30 milions (i remarque lo d'inicial), desviant el soterrament pel port, donant per tant l'última paraula a l'Autoritat Portuària. I sembla que aquesta no cedirà, i Foment tampoc, hi ha certs obstacles que no s'han previst: concessions, el recinte fiscal i un alt cost que a saber l'alcalde qui pensava que l'assumiria. La primera errada ha sigut anunciar un projecte com aquest sense seure abans amb els interlocutors principals. O això em pareix a mi, però els polítics són així, igual et planten una estació 'temporal' d'autobusos (no viatgen en el temps, encara) o un tercer raïl de maquillatge (sic) per a trens d'altíssima velocitat.

Però deixant de banda totes les dificultats tècniques i polítiques, el que més em preocupa és la justificació o no d'aquesta actuació. No cap en cap cap cap dubte de que la peatonalització iconnexió entre el passeig de l'Esplanada i el portuari és una demanda molt majoritària per part de la ciutadania, des de fa molts anys. Crec que ahí estem tots d'acord en resoldre la necessitat d'eliminar la barrera que crea el trànsit entre el port i l'Esplanada, soles discutiríem sobre el disseny que volem per a aquest projecte per a la ciutat. 

El problema que veig és el soterrament de 4 carrils de circulació que és ni més ni menys que la perpetuació d'una Ronda Litoral propera al centre d'Alacant. És realment necessari l'execució d'aquesta obra faraònica poc sostenible que crida al trànsit del vehicle privat de pas pel mig de la ciutat? O no seria millor acabar per fi l'últim tram urbà de la Via Parc d'Alacant per a connectar-la amb la d'Elx? Al meu parer, el trànsits'hauria desviar per aquesta ronda i no per la del Litoral. És més, encara que es fera el soterrament, el projecte de la Via Parc també es finalitzarà i llavors hi haurà suficient trànsit per a ambdues vies que les justifiquen? La meua resposta continua sent NO. I si hi haguera més trànsit que ho justificara, és que hi haurà un problema en el model de ciutat, es farà un efecte crida de major trànsit produint una disminució del nivell de servei de les vies i provocant problemes als accessos i a les avingudes connectades a aquestes.

Si l'actual calçada de l'avinguda de Conde de Vallellano es troba en un estat pèssim amb un manteniment de vergonya, em fa por com podria ser el de la via soterrada. A més a més, volen una línia deTRAM, quan actualment ni tan sols ha arribat a l'estació de tren. Recordeu aquella època en què dibuixaven plànols (i no parle dels usuaris de Skyscrapercity) amb línies de TRAM que arribaven a Urbanova o Mutxamel. Igual Echávarri està somiant amb tenir un canal navegable com la T2. Poca broma, ha comparat el projecte del llit amb el del Túria a València. He llegit que el regidor d'Urbanisme, de Guanyar Alacant, Miguel Ángel Pavón està en contra del soterrament, ja no sé si és per dir-li la contrària a l'actual alcalde o perquè s'ho creu, però m'alegre. 

Alacant està aconseguint en els últims mesos projectes i inversions importants. Compta amb la seu de l'EUIPO i la seua col·laboració en la transformació urbana de la zona sud de la ciutat. S'ha aconseguit finançament pera l'EDUSI (Estratègia de Desenvolupament Urbà Sostenible Integrat) de la zona de Cigarreras, un projecte realment necessari per a la millora de la vida urbana dels seus ciutadans. Actualment s'està treballant en la redacció del Pla de Mobilitat Metropolitana Sostenible de l'Àrea Alacant-Elx i en el Pla d'Actuació Territorial. A més a més, l'ajuntament ha rebut finançament per al seu projecte 'Alacant es mou' en la II Convocatòria de Ciutats Intel·ligents, pel Ministeri d'Indústria, Energia i Turisme. I té la intenció de peatonalitzar Maisonnave, eix simbòlic comercial de la ciutat, junt a carrers adjacents. Si tenim clar quin model de ciutat volem, no m'explique el projecte del túnel. 

Ara és l'hora dels tècnics, i eixiran més alternatives diferents a aquesta inicial. I millors, i potser a la vegada més polèmiques. Això es discutirà. Mentres que em criden i no, ací està la meua opinió: NO, a la ronda del Litoral i SÍ a la Via Parc i a la pacificació de Vallellano. En realitat tant fa si em lligen o no, esperem però que facen el millor per a Alacant.

Noticias relacionadas

next
x