ALICANTE. Arribada la primavera, un dels cicles musicals més bells que es puga trobar a les comarques d’Alacant, i arreu, torna a la seua cita anual. La Ruta de les Ermites d’Altea arriba a la seua 24a edició. A punt de fer el quart de segle, s’ha convertit en un dels esdeveniments més esperats pels amants de la música i la tranquilitat. Nou concerts en espais singulars que acullen, any rere any, un públic delerós d’experiències sensorials. L’Església de Santa Anna, a Altea la Vella, obrirà el cicle, amb Impressions Romàntiques, del duet Anna Alvado (Flauta) i Elías Maestresala (Piano), a les 19:00 hores.
A continuació, el dia 13, agafarà el relleu l’Ermita de Santa Bàrbara, situada en la partida del Cascall, consagrada el 1759, tot i que hi ha proves del seu poblament modern des del segle XVII. Amb una façana senzilla amb motllures d’estètica barroca, està coronada per una espadanya. i té una nau amb disposició transversal de l’altar, sagristia adossada i un porxo lateral, amb unes dimensions totals del conjunt són de 12 per 9m aproximadament. El Trio Donizetti, compost per Bart Bakker (flauta), Rosa Vidal (violoncel) i,Jacqueline Hehakaya (piano), farà una sessió matinal, a les 12:00 hores.
El 14 d’abril serà el dia de l’Església Parroquial, dedicada a la Marededéu del Consol, al cim del poble vell, una construcció arquitectònica l’origen del qual es deu a les aportacions populars, que acollirà Las Siete Últimas Palabras de Cristo en la Cruz, de F.J. Haydn, en versió de la soprano J. Peris, en interpretació del Cuarteto Almus, acompanyat de la soprano Pepi Lloret, a les 18:00 hores.
D’aquí, el cicle es traslladarà a la partida dels Arcs, on l’Ermita de Sant Isidre serà l’escenari per al quartet de clarinets Sinfonietta Altea i el seu espectacle Live the Clarinet, a les 19:00 hores. Construïda per iniciativa dels veïns de la partida dels Arcs en 1999, és una bona mostra de com segueixen vius aquests costums. De planta quadrada de 8 per 8m, és l’única que té campanar, així com la seua característica façana coberta de trossos de ceràmica esmaltada blanca.
Un dels espais més singulars, el Convent de l’Olla, localització moderna de l’antic convent de clausura de les Germanes Carmelites Descalces, la capella del qual va canviar la seua advocació de Sant Just al Sagrat Cor de Jesús en temps recents, acollirà el dia 16 un repertori de Cançons italianes, espanyoles i franceses, a càrrec del trio format per Baríton: Xavier Galán (baríton), Francesc Varoch (flauta) i Miquel Carbonell (piano), a les 19:00 hores.
Les primeres notícies de la celebració de la festa de Sant Roc ens remeten al segle XVII quan ja existia en la partida rural de l’Horta un raval de cases amb un molí, encara que l’ermita va ser erigida a mitjan el segle XIX. El seu element més característic és l’espadanya doble que remata una façana rectangular. La nau té sagristia adossada i unes dimensions de 7 per 6m. L’ermita homònima serà el lloc per escoltar el Trio Obvice, el dia 17. Anabel Querol (oboé), Daniel Bertomeu (violí) i Viesturs Verbastiks (violoncel) oferiran el seu repertori a les 19:00 hores.
El dijous 18 la cita serà en un dels llocs més bonics del cicle, a la partida de Sant Antoni, on els assistents tindran l’oportunitat de sentir-se totalment absents del brogit de la vida urbana. Per les notícies i documents que parlen d’aquesta ermita, dedicada a Sant Antoni de Pàdua, sabem que va ser construïda en l’últim terç del segle XIX, encara que anteriorment existia una imatge o capelleta dedicada al sant. L’entrada està coberta per un porxo i corona la façana l’espadanya d’una sola campana. És de nau simple a dues aigües amb sagristia adossada. Les seves dimensions totals són de 6,5 per 15m, un espai en el que alguna vegada s’ha fet un veritable joc d’encaix per encabir els músics. Esta vegada s’ha triat al duet format per Angela Llinares (violí) i Diana Orduña (piano) per a l’esdeveniment, i la seua proposta Dues Vora Mar, una horabaixa íntima a les 19:00 hores.
Una de les ermites més antigues, la de Sant Tomàs de Villanueva, la capella actual de la qual va ser consagrada en 1746, tot i que hi ha indicis de la seua existència al segle XVII, una construcció de nau simple de 5 per 3 i coberta a dues aigües, que compta amb dos espadanyes simples, una sobre la façana i l’altra sobre la sagristia, amb una entrada protegida per un porxo, acollirà el concert del dia 19. Penúltima parada del cicle, esta vegada en un format de cambra, amb el Quartet de Corda i Clarinets Musicaltea, format per Maria Zaragozí i Santiago Sánchez (clarinets), Beatriz Arzúa i Alex Jordán (violins), Alberto Rodríguez (viola) i María Igual (violoncel), en una altra sessió matinal, a les 12:00 hores.
El tancament vindrà a càrrec de música de per ací, música tradicional valenciana, amb l’espectacle Soca en arrel, a l’Ermita de Sant Lluís, a la partida del Barranquet, de construcció moderna, el 1946, sobre la capilla que des del segle XIX allotjava les celebracions de Sant Lluís Beltran, a les darreries del mes d’agost, a les 12:00 del dissabte, 20 d’abril. Visitar Altea, la Vila Blanca, no necessita cap excusa, però si, a més, es pot gaudir de la música en un entorn privilegiat, ja es converteix en una cita imprescindible.
(La descripció històrico-arquitectònica de les ermites es deu al treball del jove historiador local Juan Vicente Martín Devesa).