L'arquitecte de les places amb vida
El 16 de gener Josep Llinàs arranca el programa públic del Col·legi Territorial d'Arquitectes d'Alacant.
L’arquitecta Andrea Blat Tatay continua la faena d’una nissaga d’arquitectes després d’una investigació a Nova York per nodrir-se dels projectes nord-americans de l’arquitecte alemany
VALÈNCIA. Mies van der Rohe —junt amb Le Corbusier i Frank Lloyd Wright— és probablement l’arquitecte més estudiat i referenciat encara hui a l’Escola d’Arquitectura de València. Van der Rohe va ser l’últim director de la mítica Bauhaus, una pionera escola alemanya de disseny i arquitectura. I va haver de fugir als Estats Units d’Amèrica quan Hitler va irrompre al poder.
Va treballar mà a mà amb Lilly Reich —la seua dona—, encara que no sempre es va reconèixer el seu treball conjunt. L’arquitectura de Mies és fàcilment reconeixible: ell parlava de “pell i ossos”, però només ens valdria amb identificar qualsevol estructura d’acer envoltada de vidre. Seguia l’abstracció i el purisme fins al punt de segellar la mítica frase de “menys és més”. Té pavellons com el Crown Hall d’Illionois, el Pavelló Alemany de Barcelona o la Neue Galerie de Berlín. Però la seua obra més icònica és l’edifici Seagram de Nova York: un dels primers gratacels més famosos de l’skyline nordamericà.
I fins allí va viatjar l’arquitecta valenciana Andrea Blat Tatay per estudiar de prop les obres que Mies van der Rohe va produir als EUA... i portar tots els aprenentatges a la vora del Mediterrani. “La investigació és clau per tindre un criteri professional, estètic i fins i tot personal. He investigat des que vaig començar la meua pràctica professional”.
Després d'estudiar a València i obtindre una beca per estudiar un Màster d'Enginyeria Arquitectònica a l'IIT de Chicago —també dissenyat per Mies—, va exercir com a arquitecta a la mateixa ciutat. “Allí vaig començar amb l'estudi d'arxius originals, plànols, fotografies i escrits relacionats amb l'obra de Mies. Després gràcies a la beca atorgada per la Fundació Arquia i la Reial Acadèmia de Belles Arts de San Fernando, vaig poder realitzar una estada de recerca a Nova York, com a Visiting Scholar de la Universitat de Columbia”.
“Això em va permetre l'accés als arxius de l'obra de l'arquitecte i l'oportunitat de contrastar hipòtesis i resultats de la investigació amb professors prestigiosos de la Universitat de Columbia o Princeton, tots experts en l'obra de Mies. L'experiència ha estat sens dubte un impuls en la meva formació tant professional com investigadora i una contribució decisiva per completar la tesi doctoral”.
Un viatge d’anada i tornada que ja li ha fet pensar en les arquitectures valencianes que van començar a inspirar-se en la petjada de Mies van der Rohe a Nova York. “N’hi ha prou amb l'antiga Facultat de Dret de València (1956-1959), l'actual Facultat de Ciències de l'Educació, de l'arquitecte Fernando Moreno Barberá. Però també les facultats de l'Escola Superior d'Enginyers Agrònoms, actualment la Facultat de Psicologia i la del Medi Rural i Enologia; i la Facultat de Filosofia i Lletres, l'actual Facultat de Geografia i Història, amb tancaments de vidre i acer”.
“Al grup de cases de Santa María Micaela, trobem estructures de formigó vist i les entrepilastres de maó. I també em recorden a Mies les façanes del grup residencial Mutua Levantina o col·legis com el Puresa de Maria”, explica Blat Tatay. “És el paradigma perfecte de com durant els anys 50 vam passar d'una arquitectura historicista a una arquitectura moderna, basada en la utilització de la tècnica com a mitjà de construcció i expressió”.
“A l'estudi, a més de la predilecció per Mies com a mestre, som deutors d'aquells arquitectes que van influenciar la generació dels meus pares —la oficina va ser fundada per Juan Blat Pizarro i María José Tatay Romeu— com són De la Sota, Coderch, Oiza, Stirling o el primer Foster, que ja van ser referència per a l’estudi fa 30 anys”. “Per nosaltres el procés creatiu mai no parteix d'un full en blanc. Sempre hi ha alguna cosa prèvia, un lloc, el coneixement i anàlisi de les necessitats del client, la nostra experiència, els projectes ja realitzats… interfereixen contínuament entre si. Com també hi contribueixen els viatges: veure arquitectura, observar-la i interioritzar-la”.
“Normalment als nostres projectes utilitzem els mínims elements de la manera més neta i clara possible. Sempre es podran rastrejar referències a l'obra de Mies. De vegades són directes, com és el cas de l'habitatge unifamiliar ‘Casa Pavelló’ on l'escala, les seues qualitats espacials i l'ús del vidre i de les volades recorden els lleugers pavellons miesians. En el cas de projectes de menor escala com són les reformes de cases i l'interiorisme mantenim la mateixa filosofia, sempre des del respecte a allò existent, buscant una relació molt directa amb el client i entenent el procés de projectar i construir com un tot. Sense importar la mida, el major o menor pressupost, o el grau de dificultat de la intervenció”.
“Actualment estem desenvolupant un projecte que engloba totes aquestes característiques i que es troba en plena construcció, el projecte per a la nova Seu ONCE a Madrid. Sorgeix després d'haver realitzat projectes d'èxit anteriorment per a l'organització, com les delegacions territorials de València i Barcelona. La nova seu de l’ONCE a Madrid és concebuda com a referent internacional en termes d'accessibilitat universal i inclusió”.
“La sostenibilitat juga un paper rellevant, es fan servir materials reciclats, energies renovables, jardins al terrat i un hort solar. L'objectiu ha sigut dissenyar un campus modern, verd, avançat, sostenible, accessible i integrador. D'aquestes idees n'ha derivat la forma dels edificis, la relació entre ells, les places i els espais verds que el conformen. La majoria dels edificis es dissenyen amb una envolupant de vidre d'altes prestacions, muntants verticals i sistemes passius de protecció solar, amb referències a l'arquitectura de Mies, que sempre va ser clara i atemporal”.
El 16 de gener Josep Llinàs arranca el programa públic del Col·legi Territorial d'Arquitectes d'Alacant.
L’estratègia BioUpAlcoi arranca amb una trobada d’experiències prèvies per renaturalitzar la ciutat a partir de la seua orografia
Una exposició interdisciplinar amb ceràmica, fotografia i cianotípies sobre el rol de les plantes del litoral valencià