ALICANTE. Les escultures inflables amb les quals l'artista alacantina Olga Diego va recrear un jardí de les delícies al Centre del Carme de València, s'exhibeixen fins al 19 de setembre a la seu de la UNESCO a París, de la mà del Consorci de Museus, amb el suport de la Representació Permanent d'Espanya en la UNESCO.
La secretària autonòmica de Cultura i Esport, Raquel Tamarit, i el director del Consorci de Museus, José Luis Pérez Pont, acompanyats per l'ambaixador delegat permanent d'Espanya en la UNESCO, Juan Andrés Perelló Rodríguez, han assistit aquest matí a la inauguració.
Tamarit ha destacat "el caràcter inspirador i suggeridor de l'obra d'Olga Diego, compromés amb la preservació del nostre entorn, que entronca amb les polítiques mediambientals desenvolupades pel Govern Valencià" i ha recordat "el posicionament de la Generalitat Valenciana amb la seua declaració d'emergència climàtica del passat 6 de setembre".
D'altra banda, la secretària autonòmica ha recordat el suport a la projecció internacional que donen el Consorci de Museus i la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport "perquè artistes valencians puguen desenvolupar el seu treball en altres contextos i en contacte amb altres creadors, com en el cas del nostre programa, 'Cultura Resident', i generar noves oportunitats i contribuir al dinamisme de la creació actual".
Perelló ha assenyalat que "la UNESCO té l'encàrrec de crear un estat de consciència mediambiental des de la cultura, l'art i l'educació, i en aquest sentit l'art d'avantguarda encaixa perfectament en aquest propòsit. Aquesta mostra és una de les més cridaneres de les que hem donat suport des de la Delegació, ja que combina la tecnologia amb la denúncia a la contaminació amb aquest missatge tan clar, que fa una analogia amb l'obra del Bosch, on el pecat actualment és el plàstic".
Per part seua, el director del Consorci de Museus ha manifestat que des de la institució cultural "busquem establir ponts de visibilització de la creació artística valenciana fora de les nostres fronteres i, en aquest sentit, exposar a la seu de la UNESCO, és una estratègia de promoció molt intensa, ja que per ací hui passaran 194 països a través de les seues ambaixades, a més de les activitats culturals que es realitzaran".
Pérez Pont ha assenyalat que "Olga Diego és una de les artistes valencianes més internacionals", i hi ha afegit que "treballa tibant els límits entre allò artístic i allò físic mostrant-nos una altra dimensió de l'art a través de la tecnologia".
'Jardín Autómata' és la primera exposició que s'organitza en col·laboració entre la Generalitat Valenciana i la UNESCO, a través de la Representació Permanent d'Espanya en aquesta. Referent a això, el director del Consorci de Museus hi ha afegit que "es valoren altres possibles col·laboracions en el futur".
A la inauguració de la mostra han assistit 42 ambaixadors i 8 adjunts de 40 països diferents, entre els quals hi ha Alemanya, Itàlia, Àustria, Bulgària, el Canadà, Turquia, Andorra, Luxemburg, l'Azerbaidjan, l'Iraq, Palestina, l'Aràbia Saudita, Tunísia, l'Equador, Colòmbia, Hondures, El Salvador, Xile, l'Uruguai, el Paraguai, Bolívia, l'Argentina, Armènia, el Senegal, Costa d'Ivori, Ghana i Cuba.
Jardín Autómata
Jardín Autómata és una instal·lació gegantesca formada per 60 escultures inflables i electròniques inspirades en els bells, extravagants i suggeridors personatges del Bosch.
En aquesta, éssers humans nus gaudeixen, juntament amb animals de totes les espècies, d'un món de plaer sense límits. Un món suggeridor on també trobem bells ocells, peixos i fruits exòtics. Aquests elements són els que apareixen en 'Jardín Autómata', un laberint de grans cossos translúcids que suggereixen una existència màgica.
L'artista reconeix que "és una oportunitat mostrar aquest treball en el Hall Ségur de la UNESCO, un lloc de treball situat molt prop de Le Tour Eiffel, que desperta molta expectació".
"La instal·lació presenta algunes variacions respecte a la seua exposició al Centre del Carme. Ací es mostra l'altra cara de 'Jardín Autómata', com les dues cares de la lluna: la fosca és la que vam veure a València i Taipei, i a París, la cara blanca" ha explicat l'artista.
Ajudada per la llum natural de l'estança, Olga Diego ha creat un nou joc de llums que permet apreciar millor el volum i la pell de les peces. Un espai ampli i diàfan permet a les figures respirar i interactuar amb el públic.
El pecat ara és el plàstic
Diferents humanoides, quadrúpedes i personatges híbrids són suspesos en l'espai de la sala en una composició aèria i en moviment continu, mentre que altres inflables es troben posats al sòl i recreen escenes més terrenals i libidinoses.
En aquests cossos translúcids, els seus motors, com a cors elèctrics, insuflen aire en el seu interior, i marquen amb els seus ritmes una indesxifrable simfonia elèctrica. Llums led acaben de conformar els cossos i una pluja de cables i circuits electrònics es despengen des de les figures fins a posar-se al sòl de la sala.
Olga Diego explica que "darrere de l'obra del Bosch, que tan atractiva ens resulta hui, trobem una crítica al pecat. Convertits en una societat capitalista incapaç de modular un respecte pel medi ambient, patim un malbaratament desmesurat, i és en aquesta luxúria consumista on vam mostrar el nostre immens pecat: el plàstic".
Després de la seua exposició a París, 'Jardín Autómata' tornarà al nostre territori per a mostrar-se a la Llotja del Peix d'Alacant.