ALACANT. José Manuel Casany i Rebeca Valls porten apropant la història d'amor d'Antón Chéjov i Olga Knipper des d'octubre de 2021 mitjançant el teatre. Es tracta d'una obra escrita per Carol Rocamora, una de les majors expertes en Chéjov, i dirigida per Santiago Sánchez amb la companyia L'om-imprebís. Naix de les més de 400 cartes que ambdós artistes russos van intercanviar durant els sis anys de relació. Tu mano en la mía és la versió que ja ha vist la llum, però La teua mà en la meua és el format 2.0, en valencià, que s'estrenarà aquest divendres 8 d'abril, a les 20:30 hores, al Teatre Arniches. La veritat i el respecte que hi ha darrere d'aquesta peça teatral la conten els protagonistes a l'escena i a la direcció.
- Des de l'estrena de l'obra el 15 d'octubre, com ha anat evolucionant la funció i vosaltres amb aquests personatges?
JOSÉ: Hem estat un mes exhibint al Teatre Fernán Gómez (Madrid) i tres setmanes al Teatre Talia (València); al fer un espectacle cada dia progresses molt i vas matisant. Per tant, la funció ha evolucionat d'una manera ideal. Ara tenim el hàndicap d'estrenar-la en valencià, perquè canviar d'idioma és fotut, quan ja tens la funció molt mecanitzada en castellà. Però és bonic perquè té matisos que no té al castellà, i viceversa.
REBECA: La sort que hem tingut és que Santiago Sánchez i la companyia L'om-imprebís tenen un disseny de producció i una experiència que s'agraeix, perquè només estrenar-la ja hem fet una temporada. L'escala xicoteta del Fernán Gómez té el luxe de permetre't viure la funció des de dins, estant a un metre del públic. Igual que la de l'Arniches. Dins d'aquest recorregut tens processos de trobar-te, de perdre't, de retrobar-te, de veure matisos o d'aprofundir més i més.
- Sobre l'escenari sou Antón Chejov i Olga Knipper. Com heu creat eixa complicitat d’enamorats?
REBECA: José i jo teníem ja eixa complicitat. Encara que no sé si Santiago ho sabia. Ja treballàvem junts a Canal 9 i À Punt. Tenim una complicitat com a persones en la vida. En aquesta obra no interpretem personatges, sinó persones; són les seues cartes reals, és la intimitat d'aquests dos grans éssers. I això ens ha donat tant respecte com motivació. És com si agafaren les meues cartes amb la meua parella i algú escriu una obra. Aleshores, vols crear eixa complicitat que tenien, eixa admiració, el respecte, l'amor... Fins i tot eixa llibertat que es tenien a pesar de ser el segle XIX.
JOSÉ: A més, Chéjov no escriuria les dues últimes obres de no haver conegut a Olga Knipper. No sé si sense ella hauria arribat a ser l'autor universal de teatre que és. A partir d'aquestes cartes, Carol Rocamora ha fet una meravella de funció, perquè ha dialogat i ha fet una obra de teatre com si l'haguera escrit Chéjov. A això li afegeixes l'entusiasme, veterania i professionalitat de Santiago Sánchez com a director i és una gossada de projecte.