CARTOGRAFIES DOMESTICADES

El festival Intropías recupera definitivament les abraçades (amb art interactiu)

És el primer programa espanyol dedicat exclusivament a la interacció i esta setmana encara la recta final.

24/10/2021 - 

ALACANT. Sembla que a poc a poc es van recuperant les abraçades i les mostres d’afecte que van desaparèixer en març de l’any passat. Però no se sap si hi haurà cap decret governamental per confirmar que ja ens podem tocar, encara que siga amb mascareta.

Mentrestant arriba el moment, l’art pot ser un bon remei a la distància física. L’artista sonor Carlos Izquierdo i l’arquitecte Sergi Hernández Carretero codirigeixen Intropías. Un festival que va més enllà de l’art digital o la realitat virtual i combina la tecnologia amb la interacció del públic.

“No es tracta només d’observar una peça i pensar què et suggereix. En realitat, actues sobre ella. El visitant es converteix en un actor de l’obra. A més, no només vincula a l’espectador amb la exposició, sinó que també depèn de l’entorn i el medi; bé siga amb la representació de dades geolocalitzades o de paràmetres climàtics. L’art interactiu és una forma de vincular al visitant dins de la peça i a l’espai que envolta la peça”, explica Hernández Carretero.

Cada peça que és etiquetada com a art interactiu implica una apel·lació a l’espectador. El necessita per a completar-se com a obra artística. I això també permet este diàleg entre disciplines artístiques, com ens passa a nosaltres”, apunta Carlos Izquierdo. En este cas, el festival presenta tres instal·lacions, “però en cada una d’elles hi ha art sonor, dansa, arts visuals, arquitectura...”.

Un encreuament de disciplines que plantegen els mateixos creadors del festival des de la seua trajectòria. Per què... què fan un arquitecte i un músic programant un festival d’art interactiu? Als últims mesos, Izquierdo ha editat un mapa dels sons de l’entorn de l’antiga Tabacalera, mentres que Hernández ha portat el límit dels moviments humans a la Bienal d’Arquitectura de Venècia.

“Volem portar a la ciutat d’Alacant una art que ens apassiona i practiquem des de les nostres creacions. Volem que la gent gaudisca i aprofite per a tots els públics”, conta Izquierdo. “Ens despertava el dubte si només interessaria a un públic molt especialitzat. Però també volem interessar a la gent que vindrà a experimentar, sense més”.

La mostra ha arrancat amb Calligraphic Garden, un taller amb alumnat d’Arquitectura de la Universitat d’Alacant per a desenvolupar sis peces que activaran una de les sales del Museu de la Universitat el divendres 29 d’octubre. Un procés que ha portat sis setmanes per a aprendre a dissenyar peces que reaccionen amb sensors de presència, projectors i cartografies.

Dos dies abans, a les sales del Centre Cultural Las Cigarreras s’inauguraran dos de les peces que completen l’experiència del festival. Una estructura circular, casi un escenari per a rituals, en realitat és un instrument musical i visual que només s’activa quan dos persones es toquen. Love SyntheSizer, de Lot Amorós i Anaisa Franco, provoca que l’espectador se senta com el protagonista d’una peça de dança contacte —una disciplina contemporània—, però amb la intimitat i la màgia de l’atmosfera dissenyada al cub blanc de Les Cigarreres.

Una recol·lecció de pedres, terra i sons d’Alacant situada al centre de la sala constitueix, a simple vista, Physis. La segona peça del festival, dissenyada per Ana Mar López, Raisa Pimentel, Marta Minguell, Ana de la Mora, Azzura Stilo i JSFNBRRX, en realitat és una interacció molt més personal que busca que l’espectador reconnecte amb la natura. “Quan toques una de les pedres, s’activarà una transformació audiovisual a l’espai. I si al mateix temps, una altra persona la toca, es mesclaran i crearan un efecte distint. És bonic perquè a priori sembla una interacció introspectiva, però quan es comparteix, s’augmenta l’efecte”, apunten des del festival.

El programa es completa amb una formació més específica. Les artistes i dissenyadores Ana Mar López, Marta Minguell i Raisa Pimentel presentaran com contar històries amb Experiències interactives a l’art digital: una odissea multidisciplinària (MUA, divendres 29), mentres que l’arqueòleg Daniel Tejerina explicarà com es reconstrueixen virtualment escenes històriques a Motion Capture (Les Cigarreres, dissabte 30).

Noticias relacionadas