LES VARIACIONS WOZZECK DE JOAN-SABAS PARDO A LA CASA DE CULTURA DEL CAMPELLO, OPORTUNITAT ÚNICA 

Joan-Sabas: “La peça és una instal·lació immersiva”

1/09/2017 - 

EL CAMPELLO. El proper dissabte, 2 de setembre, es produirà una singular trobada artística a la Sala Enric Valor  de la Casa de Cultura de El Campello. L’escenògraf  Joan-Sabas Pardo presentarà el seu treball Variacions Wozzeck, una instal·lació escenogràfica per la qual l'espectador podrà transitar, on l’espai, les sons i músiques, veus i projeccions, llums... atorguen a la proposta una atmosfera i una càrrega immersiva capaç de transmetre al públic les tensions que pateix el protagonista del relat.

Singular no només pel seu caràcter experimental, sinò perquè serà, de moment, l’única oportunitat a Alacant per conéixer de primera mà aquesta proposta. La instal·lació s'activarà a les 19,00  / 19,30  / 20,00  / 20,30 hores, vint i cinc persones per passe, amb entrada  gratuïta, prèvia recollida en taquilla.

L’any 1824 era ajusticiat a Leipzig Friedrich Johann Franz Woyzeck, acusat d’haver assassinat la seua amant. Aquesta semblava raó suficient, però darrere hi havia una complexa interpretació d’humiliacions íntimes i socials, i les fronteres de la psicoanàlisi, la neurologia i la psiquiatria es trobaren en la cruïlla de l’explicació de la violència i la bogeria. Georg Büchner va escriure una obra teatral sobre aquesta referència històrica, que posteriorment ha vist les versions de l’òpera d’Alban Berg, el cinema amb Werner Herzog o el musical contemporani, en mans de Robert Wilson i Tom Waits. El soldat Wozzeck, el doctor, la dona, els militars, alienació jeràrquica o tragèdia del proletariat.

Amb aquesta argila modela Joan-Sabas Pardo la seua mirada sobre els espais i el comportament humà. Parlem amb ell.

- Ens podries fer una breu presentació de la teua trajectòria? 

Bàsicament m'he mogut en l'àmbit de l'escenografia. En este sentit he treballat, també com a dissenyador de vestuari, amb companyies alacantines: Jácara, El club de la Serpiente, Aula de Teatre de la UA... He realitzat tasques de gestió a l'AITA i l'ATA (Associació d'Actors, Director i Tècnics de Teatre de la Província d'Alacant) amb la qual vaig produir La Història del Soldat d'Strawinsky.

Des del punt de vista de la formació sóc Llicenciat en Humanitats, vaig fer un Postgrau en Gestió Cultural i posteriorment un Màster en Projectes i Investigació Artística. Actualment estic fent un Doctorat en Art (la instal·lació, de fet, forma part de la meua Tesi, Variacions Wozzeck).

Una vegada finalitzat el Màster vaig començar a endinsar-me en l'àmbit de l'escenografia immersiva, expandida, espais performatius, projectes site-specific.

He realitzat projectes en Alteatre (Altea, 2013) "Projecte Telepatia. He exposat en Las Cigarreras (2014) "Esperando a Godot". També en les edicions de 2015 i 2016 en les TaPRA Galery de la Theatre and Performance Research Assocation a Worcester i Bristol . En 2015 vaig exposar la peça "The Talking Glasses" a la secció oficial Objectes de la Quadriennal d'Escenografia de Praga.

Enguany he presentat la peça Geografies de frontera a Territori Performance dins del Festival Cabanyal Íntim de València i he segut seleccionat per a una residència a la incubadora del Corral de Comèdies d'Alcalà en la seua última edició. També he estat elegit per a formar part del laboratori Rivas Cheriff del Centre Dramàtic Nacional.

- Quin tipus d'instal·lació es podran trobar els espectadors el dissabte?

La peça és una instal·lació immersiva. L'espectador podrà transitar entre els elements al temps que se sentirà interpel·lat pel sons, la música i les veus; els objectes i les imatges. La instal·lació busca, d'altra part, allunyar l'espectador de la passivitat, d'alguna manera intenta interpel·lar-ho, implicar-ho davant la història de Wozzeck.


- Donat que el l'element base de la instal·lació és una obra musical, com marca això el desenvolupament de la part dramatúrgica i escenogràfica?

De l'òpera he triat alguns fragments musicals, aproximadament set o huit minuts. Manlleve el títol de la peça Variacions Wozzeck, per considerar-ho més sonor que Woyzzeck. El títol de la peça ens remet a Les Variacions Goldberg. D'aquí, d'aquesta similitud fonètica, l'elecció.

Respecte a la dramatúrgia, la peça està pensada com un tríptic: Primera, Segona i Tercera Variacions Wozzeck.

Ara presente les dos primeres Variacions.

La primera Variació actua com una mena d'obertura, a la qual es presenta el conflicte familiar del soldat Woyzeck: relacions amb Marie i el xiquet. Aquesta primera Variació marca dos tipus d'espais: d'una part l'espai quotidià i familiar, d'altra part l'espai mental de Wozzeck. 

La Segona Variació amplia la nòmina de personatges: Doctor, Capità, Tambor Major, Andrés, també Marie. Una sèrie d'elements de vestuari representen aquesta nòmina. En contrast amb aquests elements unes miniatures marquen l'enfrontament i tensions entre els personatges. Hi ha també un intent d'actualització en el tractament del vestit.

- Té també alguna influència dels elements escenogràfics de l'òpera homònima de Berg?

No hi ha referències explícites a determinats espais. Els elements escenogràfics creen referències a comportaments, espais mentals, personatges, fets històrics (no hem d'oblidar la repercussió que la història real del soldat Woyzzeck va tindre a la societat, la ciència i la jurisprudència de l'època)

- Es tractarà d'una sola sessió, tens programades més?

A la Sala Enric Valor de la Casa de Cultura de El Campello farem quatre passes el dia 2 de Setembre. A partir de les 19,00 h. i en intervals de mitja hora. Entren vint i cinc persones per passe.

Tot i que m'agrada més parlar d'activació de la instal·lació, de moment, no tinc programada cap altra presentació.

- Quin és el recorregut d'aquesta proposta, passat i futur?

La Primera Variació Wozzeck es va activar al Corral de Comèdias de Alcalá de Henares el 31 de Maig passat. La proposta va formar part de la residència de la Incubadora del Corral, allí va prendre la seua forma definitiva. Anteriorment, una presentació-temptativa més acadèmica i teòrica es va presentar al IF Barcelona en Octubre 2016 al Simposi Dramatúrgies de la Imatge.

Respecte al futur la previsió és intentar seguir les activacions de aquestes dos Variacions i finalitzar el tríptic amb la Tercera Variació