Hoy es 18 de noviembre

Investigadors del Campus d’Alcoi de la UPV experimenten amb neuromarketing, salut i calçat

6/06/2023 - 

ALCOY. L'equip especialista en neuromarketing de la Universitat Politècnica de València (Macom UPV), a través del projecte Neurocalçat, ha creat una nova sabatilla intel·ligent que ajudarà a previndre lesions musculoesquelètiques i neurològiques en població major de 50 anys, emprant neuromarketing per a optimitzar el disseny d'un calçat ams sensors, validar la funcionalitat de la interfaç d'usuari per biofeddback (UI) i optimitzar l'experiència de l'usuari durant l'ús del sistema integrat (UX).

Aquest projecte persegueix fomentar un estil de vida saludable i millorar el futur entrenament de corredors professionals i amateurs.

El sistema desenvolupat integra disciplines de salut (podologia), intel·ligència artificial (IA), electrònica, neuromarketing, disseny i fabricació de calçat confortable, totes elles clau per a l'optimització del disseny integral que suposa el calçat intel·ligent.

El projecte, iniciat en 2021, està liderat per diversos equips d'investigadors de la Universitat Politècnica de València (UPV), i es desenvolupa juntament amb l'empresa Socerfab especialitzada en salut del peu, Inescop com a centre d'innovació de referència nacional i europeu en calçat i l'empresa de calçat Oca-Loca.

S'ha treballat en l'òptim disseny de la sabatilla, des de la fase de disseny digital, incloent-hi simulació foto-realista d'elements i textures, així com la caracterització de components i calçat per a aconseguir els prototips definitius. També s'han desenvolupat el hardware i software per a l'anàlisi de la trepitjada de l'usuari amb emissió de biofeedback.

"El projecte Neurocalçat optimitza el disseny en totes les seues etapes, perquè són els propis usuaris els que han indicat, mitjançant registres neurològics d'experiència, el disseny òptim del calçat, de l'aplicació mòbil (interface) i del propi ús de l'equip (experiència d'usuari)", assenyala David Juárez, investigador especialista en neuromarketing (Macom UPV) i investigador principal d'aquesta fase del projecte.

La primera fase del projecte va treballar el disseny de la sabatilla, sobre la base de l'experiència en confort en calçat d’Inescop i es va validar utilitzant neuromarketing. En paral·lel, es va desenvolupar una plantilla intel·ligent amb sensors, i es va emprar Intel·ligència Artificial (IA) per a oferir resultats als professionals del sector sanitari-esportiu, i finalment es va completar el sistema amb una aplicació que integra el coneixement de podòlegs, fisioterapeutes i preparadors físics.

Conseqüentment, el resultat és un disseny de calçat intel·ligent que permet un millor control de la marxa i prevenció de lesions, avisant acústica i visualment d'anomalies en la trepitjada, que puguen posar en risc a curt i mitjà termini la salut de l'usuari.

Pacients d'entre 50 i 65 anys

L'equip especialista en neuromarketing de la Universitat Politècnica de València (Macom UPV) ha finalitzat el mesurament de l'experiència d'usuari recentment, amb una mostra de pacients en una edat compresa entre 50 i 65 anys. L'optimització de l'experiència d'usuari ha determinat una sèrie de conclusions qualitatives com són la comoditat del calçat, la facilitat d'entendre el mecanisme de “joc” de l'aplicació i la integració senzilla dels senyals acústics per a corregir la trepitjada. Genera curiositat entre els usuaris el conéixer que no tenen habitualment una trepitjada correcta i que això puga generar-los problemes de salut, sentint que si es concentren poden corregir-ho.

D'altra banda, la biometria emprada en la investigació amb neuromarketing ha determinat que l'usuari presta més atenció quan porta aquesta sabatilla intel·ligent, enfront d'un calçat convencional. Els resultats preliminars suggereixen durant l'ús del sistema desenvolupat en el prototip del Neurocalçat que l'interés és un 6% superior, es pateix un 3% menys d'estrés, s'aconsegueix un 14% més d'intensitat emocional i s'aconsegueix un 4% més de connexió emocional (engagement).

Conseqüentment, "no serà un producte innovador que acabarà relegat per falta d'interés o enteniment, sinó que els propis usuaris als quals va destinat han participat en el disseny de la sabatilla, la millora de l'aplicació mòbil que hi ha darrere del treball tècnic i informàtic i l'ajust òptim perquè l'experiència d'ús en el dia a dia s'integre en les seues vides", matisa David Juárez, expert en neuromarketing experiencial.

Els usuaris d'aquesta sabatilla intel·ligent acabaran descartant un altre tipus de calçat en el seu dia a dia, perquè disseny, comoditat i utilitat han sigut validades amb ells, emprant biometria de neuromarketing.

El projecte Neurocalçat és finançat per l'Agència Valenciana de la Innovació (AVI) i per la Unió Europea a través del Fons Europeu de Desenvolupament Regional (Feder).

Connectat a la realitat empresarial de la Comunitat Valenciana

Espanya és el segon productor de calçat d'Europa i juntament amb Itàlia són considerats líders mundials del calçat de qualitat. La principal zona de fabricació de calçat a Espanya és la vall alacantina del Vinalopó, destacant ciutats com Elx, Elda, o Villena, entre altres. El sector del calçat representa el cinqué grup de productes valencians més importants en l'exportació de la Comunitat Valenciana, sent la primera regió exportadora d'aqueixos productes amb un 43% del total exportat per Espanya.

Noticias relacionadas

next
x