Mar i Muntanya (33) / OPINIÓN

El tren de la Costa. Utopia o realitat?

23/05/2017 - 

Setmanes després que la Marina Alta es mobilitzés per demanar i reivindicar altre cop el Tren de la Costa, que faja realitat unir via connexió ferroviària Dénia i Gandia, ha vist la llum un estudi de la Universitat d’Alacant que afirma que el projecte és viable sòcio-econòmicament malgrat el que diga el Ministeri de Foment. 

Cal recordar que des de Madrid van fer públic un informe que considerava que el número potencial d’usuaris del tren no és suficient i que pertant la línea no és rentable. Que el Tren siga una necessitat pública que ajude a cohesionar comarques i províncies, i sobretot, el dia a dia, dels viatgers dels pobles que hores d’ara viuen aïllats en matèria d’infraestructures ja és una altra història.

Si quan funcionava el trenet entre Dénia i Alacant ja era penós el que es trigava a arribar a la ciutat, ara els usuaris ens conformen amb un autobús que ens connecta cada hora (fins a Calp) i creuem els dits perquè siga veritat això de que la línea un cop modernitzada tornarà a funcionar. 

I sinó que ens pregunten als que encara somniem en què revife o reviscole qual au fènix el tren que ens aprope a la Safor i, que pertant, ens permeta fer transbordament i agafar el rodalies fins a València. Quaranta-tres anys després que la línea tanqués encara hi ha qui espera un miracle. Serà possible que es faça realitat o és pura utopia?

La Marina Alta deixarà de ser algun dia eixe paradís aïllat entre penya-segats, cales i muntanyes? El transport públic esdevindrà potser una realitat que vaja més enllà de la penosa dependència d’uns autobusos amb uns horaris tercermundistes? Serà possible arribar alguna vegada a algun poble d’interior sense necessitat d’agafar el cotxe sí o sí? 

Després es queixen que els del sud de la comarca no es relacionen amb els del nord. Almenys aquest nou estudi de la UA posa una miqueta de llum damunt tantes il·lusions empantanades. De fet, diu que l’estació de Dénia podria arribar a rebre un 30% més de viatgers que el que contemplava l’informe de Foment. És a dir fins a 520.000 a l’any. No està malament, però tampoc pegarem bots. Potser els amants i/o dependents del transport públic estem una miqueta massa cremats. Ens hem tornat descreguts però per una pura qüestió de crua realitat. No per res més. 

És clar que volem el tren i que l’autopista deixe de ser de pagament! I ens sembla fantàstica la mobilització que genera la plataforma ‘Volem el tren’ i que alguns ajuntaments de la Marina es desplacen fins a València per a exigir juntament amb la Generalitat el rescat i la gratuïtat de l’AP7, però hores d’ara continuem igual. A veure que passarà el darrer dia de 2019 quan finalitze la concessió.

Els de la Marina Alta continuem vivint al bell mig del rovell de l’ou, enclaustrats i aïllats entre mar i muntanya, i condemnats a pagar sí o sí una autopista si no volem passar-nos hores a la carretera general. Pel que fa a carreteres secundàries no  hi vull entrar, però em sembla que les connexions d’alguns pobles que tenen interior i litoral, deixen molt que desitjar.

És això propi d’una zona turística? És obligatori que els visitants hagen de llogar vehicles si volen conéixer realitats diferents a pocs quilòmetres de la zona on estan allotjats? Com volem dinamitzar i desestacionalitzar la zona en aquestes condicions? 

La realitat és que devers 200.000 persones a la Marina patim dia a dia aquesta manca d’infraestructures. Vivim gairebé aïllats. Imagineu el nombre potencial de visitants i usuaris que podrien accedir als pobles de la comarca si aquesta estigués connectada per tren amb les dues capitals de província, València i Alacant. I a nosaltres, els d'ací, com ens afectaria? Us ho imagineu?

Bé, com a mínim més d’un segle enrere alguns visionaris van tenir la brillant idea de fer els túnels del Mascarat que van permetre construir la carretera nacional.

next
x