ALICANTE. Poden les pràctiques artístiques contemporànies activar-se pedagògicament en el context de l’escola? Són les formes, mètodes i discursos de l’art contemporani susceptibles de transformar els relats de l’educació? El Consorci de Museus llança una nova edició del seu programa Transversalia, un projecte educatiu realitzat en col•laboració amb CEFIRE Artisticoexpressiu que pretén introduir les pràctiques contemporànies en l’àmbit educatiu i oferir noves eines pedagògiques a través de l’art.
Segons el director del Consorci de Museus, José Luis Pérez Pont, “Transversalia busca potenciar i generar un abast major en les transformacions que s’estan duent a terme en l’àmbit de l’educació artística tant en la millora del coneixement que té el professorat sobre l’art actual com la manera d’implementar-lo en la seua tasca educativa amb els i les joves”. “Aquest projecte posa de manifest la importància de l’art com a estímul per al desenvolupament intel•lectual de l’alumnat i des d’aquesta idea valorar com les diferents reflexions dels i les artistes de hui poden ser útils per a l’educació”, ha explicat Pérez Pont.
Transversalia indaga en les relacions entre les pràctiques artístiques i educatives a través de tallers, seminaris i recursos en línia. La comissària del projecte, l’artista, docent i investigadora cultural, Clara Boj, ha explicat que “en aquests tallers transformarem el format expositiu en relat crític susceptible de ser abordat des de múltiples perspectives. L’exposició es transformarà en veu i relat, en material de treball flexible a partir del qual i de la mà d’artistes, comissaris i educadors traçarem aproximacions pedagògiques vinculades al currículum, a la vida a l’aula i als aprenentatges compartits”.
El programa, desenvolupat pel Consorci de Museus i el CEFIRE Artisticoexpressiu pretén promoure una actualització pedagògica en l’àmbit artístic i expressiu per a afavorir el treball col•laboratiu i en context, a més de potenciar la creació de xarxes entre els professionals de l’art i l’educació interessats a explorar espais compartits d’innovació docent. Per a aquesta nova edició es proposen tres tallers que s’ofereixen a les tres províncies, tutoritzats per Clara Boj i la investigadora cultural, Diana Padrón Alonso.
A Castelló, la sala el Menador analitzarà, els dies 12 i 13 de febrer, la imatge cartogràfica en les pràctiques artístiques contemporànies, el mapatge col•lectiu i el coneixement de l’entorn. A Alacant les jornades se celebraran, els dies 19 i 20 de febrer, al Centre Cultural Las Cigarreras i analitzaran el so com a expressió del territori, l’escolta atenta i el paisatge sonor. A València, al Centre del Carme Cultura Contemporània s’abordarà, els dies 26 i 27 de febrer, l’emergència climàtica, des d’una perspectiva artística i transversal.
La jornada final dels tres tallers se celebrarà de manera conjunta al Centre del Carme, el dia 9 de maig, on es realitzarà una posada en comú del treball dut a terme a l’aula a partir de la formació rebuda. Els tallers estan dirigits al professorat de secundària de totes les especialitats interessats en les possibilitats didàctiques de l’art contemporani. El resultat d’aquests tallers es transformarà en diferents eines, com ara unitats didàctiques, exercicis, o altres propostes que estaran accessibles en la web Transversalia, del Consorci de Museus per a accés lliure de qualsevol educador i educadora.
Transversalia es converteix així en un repositori de material d’ús lliure per part dels docents i educadors interessats en les pràctiques artístiques contemporànies com a eina per a transformar la metodologia de les aules. El termini per a presentar-se als tallers està obert i es pot accedir a través de la web.