al Centre Cultural Las Cigarreras

El Consorci de Museus activa la mediació cultural a l’escola a través de ‘Transversalia’

16/01/2020 - 

ALICANTE. Poden les pràctiques artístiques contemporànies activar-se pedagògicament en el context de l’escola?  Són les formes, mètodes i discursos de l’art contemporani susceptibles  de transformar els relats de l’educació? El Consorci de Museus llança una nova edició del seu programa Transversalia, un projecte educatiu realitzat en col•laboració amb  CEFIRE Artisticoexpressiu que pretén introduir les pràctiques  contemporànies en l’àmbit educatiu i oferir noves eines pedagògiques a través de l’art.

Segons el director del Consorci de Museus, José Luis Pérez Pont,  “Transversalia busca potenciar i generar un abast major en les  transformacions que s’estan duent a terme en l’àmbit de l’educació  artística tant en la millora del coneixement que té el professorat  sobre l’art actual com la manera d’implementar-lo en la seua tasca  educativa amb els i les joves”. “Aquest projecte posa de manifest la importància de l’art com a  estímul per al desenvolupament intel•lectual de l’alumnat i des  d’aquesta idea valorar com les diferents reflexions dels i les  artistes de hui poden ser útils per a l’educació”, ha explicat Pérez  Pont.

Transversalia indaga en les relacions entre les pràctiques  artístiques i educatives a través de tallers, seminaris i recursos en  línia. La comissària del projecte, l’artista, docent i investigadora  cultural, Clara Boj, ha explicat que “en aquests tallers transformarem  el format expositiu en relat crític susceptible de ser abordat des de  múltiples perspectives. L’exposició es transformarà en veu i relat, en  material de treball flexible a partir del qual i de la mà d’artistes,  comissaris i educadors traçarem aproximacions pedagògiques vinculades  al currículum, a la vida a l’aula i als aprenentatges compartits”.

El programa, desenvolupat pel Consorci de Museus i el CEFIRE  Artisticoexpressiu pretén promoure una actualització pedagògica en  l’àmbit artístic i expressiu per a afavorir el treball col•laboratiu i  en context, a més de potenciar la creació de xarxes entre els  professionals de l’art i l’educació interessats a explorar espais  compartits d’innovació docent. Per a aquesta nova edició es proposen tres tallers que s’ofereixen a  les tres províncies, tutoritzats per Clara Boj i la investigadora  cultural, Diana Padrón Alonso. 

A Castelló, la sala el Menador  analitzarà, els dies 12 i 13 de febrer, la imatge cartogràfica en les  pràctiques artístiques contemporànies, el mapatge col•lectiu i el  coneixement de l’entorn. A Alacant les jornades se celebraran, els  dies 19 i 20 de febrer, al Centre Cultural Las Cigarreras i  analitzaran el so com a expressió del territori, l’escolta atenta i el  paisatge sonor. A València, al Centre del Carme Cultura Contemporània  s’abordarà, els dies 26 i 27 de febrer, l’emergència climàtica, des  d’una perspectiva artística i transversal.

La jornada final dels tres tallers se celebrarà de manera conjunta al  Centre del Carme, el dia 9 de maig, on es realitzarà una posada en  comú del treball dut a terme a l’aula a partir de la formació rebuda. Els tallers estan dirigits al professorat de secundària de totes les  especialitats interessats en les possibilitats didàctiques de l’art  contemporani. El resultat d’aquests tallers es transformarà en diferents eines, com  ara unitats didàctiques, exercicis, o altres propostes que estaran  accessibles en la web Transversalia, del Consorci de Museus per a accés lliure de qualsevol educador i  educadora.

Transversalia es converteix així en un repositori de material d’ús  lliure per part dels docents i educadors interessats en les pràctiques  artístiques contemporànies com a eina per a transformar la metodologia  de les aules. El termini per a presentar-se als tallers està obert i es pot accedir  a través de la web.

Noticias relacionadas

next
x