ALCOI. Acaba de guanyar el veterà Premi de Teatre Ciutat d’Alcoi, que recollia el dissabte 16 de novembre. Si el cantautor Pau Alabajos suma ja set treballs discogràfics –emplaçant al febrer de 2020 pel proper-, la seua dolça ‘ferocitat’ per l’escriptura acurada, ben parida, està començant a fer-se un espai –que, de ben segur, será gran- en el món de la dramaturgia. El record cru d’una guerra que Alabajos visqué amb tan sols 12 anys, a través dels mitjans, la massacre de Srebrenica, és aquella que es concentra a ‘Hotel Fontana’, text teatral que li ha valgut el reconeixement. Paraules que no podrien haver estat dites d’una altra manera: l’antibel·licista. Parlem amb l’artista torrentí, a més a més, sobre la nova ràdio i televisió valencianes, i del Col·lectiu Ovidi Montllor, que augura activitats arran dels 25 anys de la seua mort, i d’on és secretari.
-¿Com rep Pau Alabajos el Premi de Teatre Ciutat d'Alcoi? Sempre l¡hem enfocat més a l'àmbit de la música.
M’estan arribant comentaris per les xarxes socials de molta gent sorpresa, que em té associat a l'àmbit de la música i que no al teatral
Doncs la veritat és que estic molt content amb el guardó. És la primera obra de teatre que escric i rebre un premi tan prestigiós com el Ciutat d'Alcoi és un honor, m'ha fet moltíssima il·lusió. Els últims dies m'han estat arribant comentaris per les xarxes socials de molta gent sorpresa, que em té associat a l'àmbit de la música i que no em tenia ubicat en l'àmbit teatral. Persones que han vist el vídeo del lliurament al Teatre Calderón i donaven per fet que si estava damunt de l'escenari era per a amenitzar la cerimònia amb alguna cançoneta, ¡però no!
-¿On és 'l'Hotel Fontana'? O és una ubicació fictícia. Quin és el component social que guarda entre les seues planes.
L'Hotel Fontana es troba en una ciutat que es diu Bratunac, en la República Srpska, una de les dues entitats polítiques que constitueixen l'estat de Bòsnia i Hercegovina. Allà van tindre lloc les negociacions entre el general de l'exèrcit serbobosni Ratko Mladic i el coronel dels cascos blaus, Thom Karremans, dies abans de la massacre de Srebrenica: 8.000 musulmans bosnis entre 12 i 65 anys van ser assassinats per l'exèrcit serbobosni entre el 12 i el 19 de juliol de 1995. Aquest és el meu primer record d'una guerra, una guerra real i propera, que em va marcar profundament quan jo tenia només 12 anys i aquestes imatges que tinc gravades a la memòria m'han servit d'inspiració per a escriure un text deliberadament antibel·licista.
-Quina és la trajectòria de Pau Alabajos en la dramaturgia, ja hem vist que incipient. Què opina d'aquest tipus de premis, els més antics quant a l'àmbit lingüístic comú del valencià.
Com et deia abans, ‘Hotel Fontana’ és la meua opera primera. Per tant, la meua trajectòria en la dramatúrgia és molt breu. Sí que vaig participar en un muntatge teatral, ‘Vives’, de Gabi Ochoa, basat en un text sobre les mobilitzacions estudiantils de la Primavera Valenciana. Jo hi vaig posar la banda sonora en directe i va ser un projecte molt encoratjador, que em va permetre viure a l'escenari unes sensacions que no havia viscut mai en els meus concerts com a cantautor. El Ciutat d'Alcoi és el certamen degà del País Valencià, personalment opine que, si un premi de literatura dramàtica ha complit 45 edicions, és un símptoma claríssim que aquest guardó està absolutament consolidat i ha esdevingut una plataforma per a molts dramaturgs i dramaturgues emergents que van ser premiats en edicions anteriors i ara mateix tenen carreres artístiques solvents.
-Ajuda tenir una ràdio i televisió, de nou, valencianes. I vertebrar a través de festivals.
SI UN PREMI DE LITERATURA DRAMÀTICA HA COMPLIT 45 EDICIONS, ÉS UN SÍMPTOMA CLARÍSSIM QUE AQUEST GUARDÓ ESTÀ ABSOLUTAMENT CONSOLIDAT I HA ESDEVINGUT UNA PLATAFORMA PER A MOLTS DRAMATURGS I DRAMATURGUES EMERGENTS
La recuperació d'una ràdio i una televisió públiques ha tornat a insuflar oxigen al sector audiovisual valencià, per descomptat, però, de passada, també ha repercutit molt positivament en altres sectors, com és el cas del teatre o la música. Durant els anys de l'apagó, no teníem plataformes de difusió massiva per a poder explicar a la ciutadania els nous projectes, les iniciatives que empreníem, era impossible connectar amb el públic si no era a través de les xarxes socials o de mitjans d'abast estatal. Ara fins i tot existeixen programes específics transmèdia que serveixen de plataforma de divulgació per a les companyies de teatre o els grups de música. És una manera també de vertebrar el mercat cultural del nostre domini lingüístic; seria molt interessant que hi haguera una reciprocitat entre IB3, TV3 i Àpunt, perquè això faria que ampliàrem la base de públic potencial i que hi haguera una retroalimentació entre tots els territoris de llengua comuna. Per exemple, el festival Barnasants porta molts anys programant cantautors valencians a diferents escenaris del Principat dins de la seua programació, i recentment s'està implantant al País Valencià i a les Illes Balears perquè les propostes d'autor del Principat també ens arriben a nosaltres.
-Des de l'intern del Col·lectiu Ovidi Montllor, ¿com s'està treballant? Nous reptes.
Des del Col·lectiu Ovidi Montllor tenim per davant reptes molt engrescadors. L'any 2020 es commemoren 25 anys de la mort de l'Ovidi Montllor, i a banda dels premis homònims que organitzem anualment i que arribaran a la seua quinzena edició, també volem fer una sèrie d'activitats al voltant de la figura del cantautor d'Alcoi: concerts col·lectius, xarrades, exposicions... Ara mateix totes aquestes iniciatives es troben en un estat embrionari, però hi ha una ferma voluntat de retre-li un merescudíssim homenatge a l'Ovidi.
-¿En què treballa actualment Pau Alabajos? Novetats d'agenda.
Doncs no parem en torreta. D'una banda, estem treballant en un nou disc, que eixirà publicat molt probablement, en febrer de 2020. També acabem d'estrenar un espectacle antològic, amb una dotzena de les nostres cançons més emblemàtiques arranjades per a banda simfònica: la prova pilot va ser durant la fira Trovam, amb la Banda Municipal de Castelló, ¡i va ser una passada! La idea és poder repetir-lo en diferents pobles i comarques, tenint en compte la quantitat i la qualitat de les nombroses societats musicals i bandes simfòniques que tenim al nostre país. Pel que fa al teatre, em faria molta il·lusió que ‘Hotel Fontana’ arribara als escenaris i ja estic pensant en nous projectes d'escriptura; el cap sempre em va a mil per hora.
L'últim treball discogràfic d'Alabajos és 'Ciutat a cau d'orella', publicat a 2018.