Castellón Plaza

habitem

Prova i error al disseny capital de Lille

  • Sis edificis de la ciutat van acollir les Maison POC, on s'activaren els resultats dels experiments. Foto Anouk Desury 

VALÈNCIA. A les 5:29:21 de la matinada del 16 de juliol del 1945, els humans vam canviar radicalment el disseny de la superfície geològica terrestre. Va passar a la Jornada del Muerto, un dels deserts situats a la ribera del riu Grande entre Albuquerque i El Paso, a l’estat nord-americà de Nou Mèxic. Trinity era el nom en clau de la primera detonació d’un dispositiu nuclear. Dirigida per l’exèrcit dels Estats Units, va ser una de les primeres Prova de Concepte (POC). 

Hi ha moltes formes de dissenyar, però la prova-i-error ha sigut fonamental a les últimes dècades. La Prova de Concepte (POC) consisteix en materialitzar el prototip d’una idea per a demostrar la seua viabilitat. Sol ser a xicoteta escala i potser incompleta, però ha ajudat a materialitzar bombes nuclears, vacunes, models tridimensionals, software... i fins i tot ciutats.

“Per a nosaltres un POC és el moment en què provem el prototip d’una solució dissenyada mitjançant un procés de disseny perquè la retroalimentació ajude a fer més eficaç i eficaç el desplegament d’un producte o d’un servei”, expliquen des de l’organitazció de Lille 2020, la ciutat del nord de França que va acollir la Capital Mundial del Disseny l’any passat.

Amb el llançament d’una convocatòria d’experiments a través del disseny; empreses, comunitats, associacions, universitats i espais culturals optaren l’any passat per treballar, provar i experimentar amb dissenyadors sobre models d’objectes i serveis dins del programa que va desplegar la Capitalitat. Més de 600 idees sorgiren a l’àrea metropolitana de Lille organitzades al voltant de sis eixos de treball: Acció pública, Economia circular, Viure, Mobilitat, Cuidar i Ciutat Col·laborativa. 

“Alguns POC s’han centrat més particularment en l’activació de l’espai públic”, explica a Culturplaza Caroline Naphegyi, la directora del programa de Lille 2020. “Pensoe sobretot en la ciutat de Playfull —que buscava animar la ciutadania a integrar una pràctica lúdica i esportiva en els seus recorreguts diaris, Les Beaux Places —reconvertint buits urbans en espais de vida, Mobilier Transitoire —mobiliari urbà creat pel propi públic a llargues obres de construcció—, Ville à hauteur d'enfants —la ciutat a l’alçada dels nens amb un traçat urbà lúdic entre l’escola i el menjador. Aquests experiments eren temporals però van donar lloc a instal·lacions permanents, el que pensem que és molt encoratjador”.

Tot un repte ja que el dimarts 17 de març  del 2020 a les 12h00 es prohibia la mobilitat en tot el territori continental francés. Un primer confinament que va durar fins a l’11 de maig i al qual es va sumar un altre entre novembre i desembre que va deslluir el programa previst per a la capitalitat. “Havíem d’inaugurar a l’abril i el primer tancament ens va aturar brutalment”, conta Naphegyi. “Vam aprofitar aquest temps d'inactivitat per condensar la programació a la tardor, organitzar xerrades en línia, pensar com donar la benvinguda al públic en temps de pandèmia. El programa Lille 2020 ha estat pensat i redissenyat per adaptar-se fermament al món present i futur, destacant les contribucions del disseny a les crisis”. 

Encara i tot, només un 20% del programa de les Proves de Concepte es va afectar per la pandèmia, “en particular per als experiments dirigits per associacions, que es van veure molt afectades pel context”. “El procés de mobilització dels grups d'interès i de suport a través del disseny es va iniciar el maig del 2018 i va continuar malgrat la pandèmia”. 

En total, 350 experiments van acabar a les Maison POC, les sis exposicions amb les que Lille 2020 va organitzar tots els coneixements obtinguts durant el procediment obert d’experimentació. Algunes d’elles van ser pensades pel Collectif Graphites, un grup d’arquitectes, artistes i dissenyadores que treballen per un espai social, participatiu i inclusiu.

Amb diversos experiments de renovació urbana a Croix i Roubaix, “l’escenari imaginat a la primavera del 2019 es basava en co-disseny i co-construir diversos dispositius apropiats que tindrien lloc a diferents les places. Però el treball de les places havia de començar a la primavera del 2020, de manera que només vam poder treballar a les fases prèvies”

Recibe toda la actualidad
Alicante Plaza

Recibe toda la actualidad de Alicante Plaza en tu correo