ALICANTE. L'Institut Valencià de Cultura estrena a Elx la producció de dansa La mort i la donzella coreografiada i dirigida per la il·licitana Asun Noales, una de les figures més destacades de la dansa actual. La producció tancarà aquest dijous, 1 d'octubre, la programació del festival Abril en Dansa al Gran Teatre d'Elx.
"Amb aquesta producció de dansa de l'IVC, gestada a Elx, continuem amb la nostra política de descentralització de les produccions pròpies i traslladem els centres d'operacions creatius a altres comarques. Precisament aquest estiu hem repartit els assajos de tres produccions per tot el territori: la producció pròpia de carrer (R)MIinds a Castelló, la de teatre Poder i santedat a València i la de dansa La mort i la donzella a Elx", ha afirmat el director adjunt d'Arts Escèniques de l'IVC, Roberto García.
La peça s'endinsa en el sublim Quartet de corda núm. 14 en re menor de Franz Schubert, La mort i la donzella. Segons Roberto García: "El viatge creatiu es va iniciar amb la meua proposta de treballar a partir del quartet de corda del mateix títol de Franz Schubert. Una peça molt inspiradora que sabia que Asun Noales i el seu equip convertirien en un excel·lent espectacle, com així ha sigut".
La coreògrafa, per la seua banda, ha agraït la proposta: "Entrar a una sala d'assajos, després de la situació sanitària viscuda, i treballar amb ballarins ha sigut un regal i al mateix temps un alleugeriment que ens ha fet oblidar a vegades el que ocorria a l'exterior. En l'àmbit creatiu, el temps que he tingut de parar i pensar i les ganes de tornar a un teatre, a crear, ha fet que la inspiració fluïra molt més".
En l'obra, des d'una revisió contemporània d'aquesta composició romàntica, viatgem a través d'elements existencials essencials com, per exemple, viure o morir. Asun Noales es planteja el trànsit prematur d'un estat a un altre partint d'un cos orgànic en el qual la vida persisteix en els seus batecs, però es converteix en un fràgil sospir, en un tènue alé de carícia, amenaçat per una ràfega urgent de naufragi i cendra.
Asun Noales ha estat envoltada en la creació d'un gran equip de professionals. Segons la coreògrafa: "M'agrada treballar amb bons equips artístics i en aquest cas hi ha hagut molt bona simbiosi". La coreògrafa ha comptat com a assistent amb una altra de les grans figures de la dansa que té una llarga i reconeguda trajectòria internacional, Gustavo Ramirez: "Gustavo m'aporta moltíssim. Hem treballat junts moltíssimes vegades des que ens vam conéixer quan començàrem a estudiar", ha afirmat.
A més, un extraordinari elenc format per set intèrprets, tradueix l'emoció de l'obra en pura dansa. Són Carmela García, Alexander Espinoza, Rosanna Freda, Luis Martínez Gea, Eduardo Zúñiga, Juliette Jean i Salvador Rocher. En 'La mort i la donzella' la música també és protagonista. A partir de la partitura del 'Quartet de corda núm. 14 en re menor' de Franz Schubert s'ha fet un treball diferent, arriscat, endinsant-se en la seua ànima des d'una visió molt més contemporània.
Els músics, Telemann Rec, creen una atmosfera sonora original en la qual la línia melòdica s'entrellaça amb sons electrònics. Un treball que ha anat en paral·lel durant el procés de creació de la coreografia en un permanent diàleg artístic. Com és habitual en les creacions d'Asun ha comptat amb el seu 'habitual' Luis Crespo en l'escenografia amb el qual "aquesta vegada hem pogut somiar un poc més lluny i el resultat és excepcional". Juntament amb ells, la il·luminació de Juanjo Llorens i el vestuari de Victoriano Simón. Completen l'equip Laura Antón, Suica Films, Democràcia, Amadeo Vañó i Leonardo Santos.