AlicantePlaza

crítica teatral

'Shakespeare en Berlín', una justificació alliçonada

Suscríbe al canal de whatsapp

Suscríbete al canal de Whatsapp

Siempre al día de las últimas noticias

Suscríbe nuestro newsletter

Suscríbete nuestro newsletter

Siempre al día de las últimas noticias

ALACANT. “Escriure poesia després d’Auschwitz és una barbàrie”. Aquesta frase la va pronunciar el 1949 Theodor Adorno -un dels filòsofs més destacats de la nomenada Escola de Frankfurt, alemany d’origen jueu- que evidentment no era un seguidor hegelià de dretes, és a dir, d’aquells que defensaren que la guerra és un mitjà indispensable de progrés polític, l’ortodòxia evangèlica i el conservadorisme polític. Adorno era conscient de la monstruositat dels fets i del procés d’alienació social, cultural, econòmic i polític que es va produir mitjançant l’alliçonament dels individus o del propi alliçonament per generar un propòsit específic; tota una justificació a una sèrie d’actes o a un comportament personal o social durant l’època nazi en l’Alemanya de Hitler.  

Chema Cardeña – acostumat a utilitzar moments o èpoques històriques per desenvolupar els seus textos- ens submergeix en quatre moments claus d’un parell de dècades d’aquella Alemanya nazi, per contar-nos tota una transició vital a través de tres personatges: Juan Carlos Garés (Martín, fotògraf, feliç), Iria Márquez (Elsa, actriu ambiciosa) i el mateix Cardeña (Leo, actor de prestigi, impulsiu i generós, coneixedor i enamorat de l’obra de Shakespeare). Personatges polièdrics interpretats amb la intensitat que requereix cada moment de l’obra, que transiten per les emocions adequadament i demostren l’experiència de l’elenc. 

Tres personatges que ens parlen de l’amistat, de la fidelitat, de les seus inquietuds, de l’amor -Martín i Elsa són parella-, d’uns ideals, d’un viatge sentimental, ideològic i moral, de les particularitats econòmiques o socials d’una època, però sobre tot d’una transformació. Una transformació que reflexa diferents actituds humanes davant un conflicte social i bèl·lic, davant d’un poder capaç de transformar la realitat i adaptar-la als seus objectius, una transformació dels protagonistes que planteja al espectador; I tu, què faries?

A través d’una escenografia senzilla i acurada, i un vestuari adient, l’espectacle transita cap a una cruïlla o un caire: Leo és jueu i homosexual i necessita l’ajuda dels seus amics de sempre davant les noves circumstàncies, el nazisme. Amics que acaben assumit i justificant la barbàrie. Tu, què faries? Una pregunta que fa reflexionar al públic.

Cardeña, imbrica els textos de Shakespeare amb habilitat i tracta de fer servir el teatre per reflexionar, és fidel al seu particular segell personal; drama, fets històrics i actualitat per mirar-nos de front en els nostres dies. N’és conscient i ens deixa una espècie d’advertència; va succeir, però pot tornar a succeir, i ningú deu de pensar que està fora de caure en el parany. 

Un parany que és actual, que ens fa reflexionar sobre qüestions d’ara mateix; una espècie de societat adormida, un oblit dels erros del passat, una societat – com diu Cardeña -on  la llibertat es fa fàcil, còmoda, burgesa, i se'ns oblida que en realitat és molt fràgil, molt fàcil de trencar-. Una societat anomenada del postmodernisme on tenim un compromís ineludible davant la passivitat, el pensament únic, les injustícies, les retallades de llibertats i de drets socials. 

Adorno era conscient de la barbàrie i ja ho va dir Ortega i Gasset «Jo sóc jo i la meua circumstància i si no la salve a ella no em salve jo». Com els nostres protagonistes de Shakespeare en Berlín d’Arden Producciones, si no canviem les circumstàncies, difícilment tindrem capacitat per decidir, per mantenir-nos fidels a nosaltres mateix i exercir les nostres responsabilitats individuals i col·lectives. 

Mentre reflexionem de la vida i el teatre, potser no vindria mal tindre present el poema de Niemöler - que a partir de 1933 va ser un dels primers i més tenaços crítics del nazisme - ;“Quan els nazis van venir a buscar els comunistes, vaig guardar silenci, perquè jo no era comunista…” i no oblidar que sovint el nostre silenci s’alimenta d’una justificació alliçonada.

Fitxa

Shakespeare en Berlín. Teatre Arniches. 13 d'abril de 2018.
Text i direcció: Chema Cardeña
Repartiment: Iria Márquez, Chema Cardeña, Juan Carlos Garés.

Recibe toda la actualidad
Alicante Plaza

Recibe toda la actualidad de Alicante Plaza en tu correo