Abril és el mes escollit per homenatjar al vehicle de dues rodes més sostenible, ecològic i saludable, la bicicleta. En aquestes setmanes hem celebrat el Dia Mundial del Ciclista i el Dia Mundial de la Bicicleta, dues dates que serveixen per fer valdre les virtuts d'aquest mitjà de transport sostenible i que hem aprofitat també des del govern municipal per reiterar la nostra aposta per la bicicleta com a un element transformador del municipi.
El sistema actual de mobilitat, basat en l'ús majoritari del cotxe, s'ha demostrat insostenible i això converteix a la bicicleta en un element protagonista del procés de canvi que ha de viure la nostra ciutat per assolir un equilibri territorial en el sistema de transports a partir de criteris de millora energètica, mediambiental i de qualitat de vida.
Parlem d'un procés complex que comporta canviar pautes de mobilitat i per això en la Regidoria de Mobilitat Urbana treballem des dels diferents vessants necessàries per fer realitat aquest objectiu de garantir un sistema de mobilitat sostenible a Elx. Pel que fa a la bicicleta, les polítiques abasten l'àmbit de la normativa, la conscienciació, l'ampliació del sistema públic de préstec de bicicletes i la millora de les infraestructures ciclistes.
Des del punt de vista normatiu, estem en ple procés de modificació de l'ordenança que regula la circulació en bicicleta. Hem desenvolupat la regulació de manera detallada per normalitzar la presència de la bicicleta en la ciutat i garantir una bona convivència entre ciclistes, vianants i conductors de vehicles de motor. Una vegada la modificació siga aprovada de manera definitiva, s'editarà una guia perquè tots aquests col·lectius estiguen informats de quins són els seus drets i deures.
Quant a la conscienciació sobre l'ús de la bicicleta, cal destacar que els cursos de 'Biciescola' impartits per la Unitat Ciclista de la Policia Local arriben ja a tots els centres de Secundària d'Elx i tenen un valor fonamental perquè eduquen en seguretat viària i promocionen l'ús d'aquest transport alternatiu. Alhora, cada mes Bicielx organitza cursos gratuïts per ensenyar a circular en bicicleta per la ciutat a qualsevol ciutadà que ho desitge.
Pel que fa a Bicielx, des de l'Ajuntament d'Elx portarem a terme una ampliació d'estacions, després de cinc anys sense augmentar. En 2017 seran realitat almenys huit noves parades en la ciutat, com és el cas de l'estació del barri de San Antón, que facilitaran als veïns i veïnes de tots els barris de la ciutat accedir al préstec de bicicletes públiques.
Com no, és necessari també millorar la trama de carril bici del municipi, obsoleta en bona part. Per això, s'ha posat en marxa un carril bici en La Marina que connecta el càmping amb el nucli urbà i les platges i al llarg de l'any es crearà un nou carril bici en l'avinguda del Ferrocarril, una de les vies més transitades per ciclistes en la ciutat. A més, invertirem 100.000 euros en infraestructures ciclistes que inclouran la instal·lació de nombrosos aparca-bicis en el nucli urbà i en les pedanies.
Es tracta d'un conjunt d'iniciatives que han de continuar-se en el temps i que, a més, s'emmarquen dins d'una estratègia global perquè Elx siga declarada Capital Verda Europea en l'any 2030.
Però totes aquestes mesures només prenen sentit si els veïns i veïnes d'Elx ens decidim a canviar els pedals del cotxe pels de la bicicleta. Motius ens sobren: és una opció més saludable, més ecològica i més barata. I més enllà dels beneficis personals, l'aposta per la bicicleta serà una de les nostres contribucions per fer d'Elx un municipi més net, més verd i amb molta major qualitat de vida.