De categoria 

Quins són els influencers dels joves valencians?

11/05/2021 - 

VALÈNCIA. Fa poc s’anunciava un festival d’influencers a València, el Tok Fest, per al pròxim mes de juny. Penses en influencers i, malauradament, ja ens han acostumat a un tipus de perfil concret. No hi ha científics, ni escriptors, ni tan sols artistes, els influencers es mesuren per número de followers i per likes. I, per tant, cap dels convidats al festival valencià exercix la seua suposada influència parlant valencià, “normal quan només es valora el volum”, justifiquen alguns. De fet, quasi ningú d’ells parla molt, ja que la majoria dels tiktokers d’èxit fan playback, sona una cançó i ballen una coreografia mentre mouen la boca intentant sincronitzar el so amb els llavis. Tampoc cal que ballen bé, no és indispensable tampoc dominar l’art de sincronitzar un so amb els teus llavis, com si fores José Luis Moreno i Macario. Només cal que sigues templat o templada, i que tingues un poc de gràcia intangible. Perquè la gràcia no es mesura en arroves, tot i que alguna @ té més gràcia que altra. 

A partir de certa edat, criticar el que fan et convertix en un boomer o un “senyoro”, i intentar fer el que fan eixos adolescents normalment et convertix en ridícul o, com diuen al meu poble, “fas el quadro”. Les generacions són el reflex del seu temps i la seua realitat, i la generació Z, la qual nodrix d’influencers este festival, es considera de ment oberta i sense tants prejudicis. Així que és normal que parlen obertament de la seua sexualitat, mostren el seu cos, es tatuen per moda i retransmeten per les xarxes els seus drames adolescents. Tampoc tenen eixa necessitat d’estar sempre perfectes a les fotos, com passa amb els mil·lennistes, intenten ser més naturals, així com a norma. És un fet que alguns d’ells tenen legions de seguidors, encara que la percepció general, des de fora, és que exercixen poca influència real sobre eixos fans. De fet, en molts casos, publicitar marques sol tindre un efecte contraproduent i poca repercussió comercial, ja que els lleva part de la seua credibilitat. Una altra cosa és que aconseguisquen omplir l’estadi del Llevant en juny de followers que volen estar a prop d’ells. Perquè no seran grans comercials, però sí que són el model a seguir per a milers de joves, en molts casos menors d’edat. De moment, els caps de cartell assistents són:


-Riverss. 1,1 milions de seguidors, madrilenya, es dedica a pujar fotos en biquini a Instagram. Tenia un team amb el que ha trencat palletes, segons les parts, per ego i per discrepàncies laborals. Sí, ser tiktoker pot ser un treball. 

-Andrea Palazón. Il·licitana, de només 17 anys, i amb dos milions de seguidors a TikTok, balla, i li censuren el compte de tant en tant per dur poca roba o per fer un ditet a l’aire als haters

-Isaac Belk. Un jove valencià que sembla que té al·lèrgia al cotó, ja que sempre va descamisat. En este cas, els seus mugrons no són censurats ni per Instagram ni per TikTok.

-Lucía Bellido. Sembla que és catalana, encara que no hi ha cap referència a la seua procedència a les seues xarxes. Té 7.2 milions de seguidors a TikTok, on balla movent els llavis com si es tractara d’un playback faller. De fet, és complicat esbrinar com és la seua veu.

-Lidia Rauet. Catalana de 18 anys, exercix de model i també ha escrit el seu primer instapoemari on conta “tota la meua veritat”. A YouTube mostra roba que es compra o li regalen, i trucs de maquillatge. 

-Archie Ted. Xic valencià de 19 anys, també li agrada lluir palmito, i també fa alguns vídeos d’eixos que no saps mai qui els va fer primer, i tots els tiktokers els imiten després. 

-Dani Marrero. És la parella de Riverss, i ambdós es declaren bisexuals. Ell va entrar fa poc a TikTok, ja que treballa de mecànic, i molt prompte ha superat el milió de seguidors. 

-Quintana 00. En este cas, aspira a ser model i, com a tal, puja fotos seues posant. Valencià, al seu perfil es pot llegir “figura pública” com a descripció. Té un poc més de 600k de seguidors a TikTok.

També hi ha altres com Jesica, Aitana Soriano, Laura Rouder, Álvaro Suarez, Nico 20, Guille Monzón, Aisha i Kevin. Tots amb perfils similars.  

Molts d’ells van estar a l’estadi Ciutat de València, on se celebrarà el festival, com a part de l’estratègia de promoció. Un fet que va indignar a alguns llevantinistes, que no entenen com ells no poden entrar a vore el seu equip a l’estadi i, en canvi, un grup de xavals hi entren a gravar-se sense mascareta ni distància social. Però eixe és un altre tema. 

Jo volia reflexionar sobre el missatge que envien els influencers que són referent per a este festival. I tots tenen un perfil similar: són molt joves, templats, fan balls repetits, fotos posant i, tot i que molts parlen valencià, fan absolutament tots els seus vídeos en castellà. No estan al cartell altres influencers també valencians, amb comptes de temàtica diferent (i per a mi més interessants), ja que tenen una veu pròpia, experiències a contar o un talent innat. La llengua no canvia, ja que tots ells també fan el seu contingut en castellà, però almenys el que conten no són només les seues vides. Parle, per exemple, de la maquilladora Nuria Adraos, una autèntica mestra del body painting; Dianina XL, una youtubera que s’ha convertit en referent de la bellesa no normativa; Daniela Sirena, tiktoker que amb el Diario de una transgender girl parla sense complexos de la vida d’una xica transsexual. O els més famosos per al gran públic, ja que també fan aparicions televisives, Nanísimo o La Gata de Schrödinger. I sense oblidar-nos del més veterà i amb més èxit de tots els anteriors, el youtuber Korah. Tots ells un poc més majors, i per tant, de l’anterior generació. 

Els esmentats són exemples per a il·lustrar que no només triomfen a les xarxes socials perfils del “postureo” o l’aparença. Hi ha també molt de talent que ha trobat a les xarxes el lloc ideal per a donar-li eixida. Ara bé, el perfil del festival és un altre: xavals joves que lluïxen palmito ballant o posen de forma sexy en banyador, que en molts casos reben regals de marques (convertint-se en l’enveja dels seus seguidors) i que fan un festival per a ballar coreografies i xarrar amb els fans. Sembla que importa més l'aparença que el contingut, un poc com en la vida política actual. I es fa realitat el que va dir-me una productora important no fa molt “la gent lletja no pot presentar programes de televisió, perquè el públic el que vol vore és gent guapa”, en este cas en versió xarxes socials. Els streamers contradiuen eixa afirmació, ja que ells, quasi tots homes, sense haver de ser especialment ben dotats físicament, poden triomfar. Entre els valencians que ho fan trobem Perxitaaa o Bystaxx, encara que tampoc formen part d’eixe festival, ja que estos influencers del que parlen és de videojocs. 

I bé, vos preguntareu quins són els influencers que gasten el valencià, que és la llengua d'este article, per fer contingut en xarxes. Hi ha una iniciativa anomenada poblet.info que en fa un recull molt complet. Cap de tots es pot guanyar la vida a les xarxes, ni tan sols representa una font d'ingressos important per a cap d'ells. Em va contar el Renao, youtuber amb vora 300.000 visualitzacions, que de YouTube havia guanyat poc més de 50 euros... en 6 anys. Ell és un dels que feia molt de contingut a YouTube, on també destaquen els Diàlegs d'Emma Tomàs, els vídeos educatius d'Aina Monferrer Palmer, les destralades de Llauro Indignat o les cabòries de Miss Tagless. Ella és una de les més actives i també fa soroll a TikTok o Instagram, i fins i tot ha creat marxandatge amb frases seues. Ara s'estila més el TikTok, i allí CabraFotuda i Apitxat són els que més triomfen, en este cas fent humor. D'humor també hi ha molt a Instagram en comptes com el de Memes de la Safor, Xufet o Suecanismes i on Nerea Sanfe i Carolina Ferre fan directes "al natural". A Twitch cap compte acaba de fer-se gran encara, tot el contrari que a Twitter, on hi ha moltíssima activitat en valencià, sent la xarxa social on més contingut es genera en la llengua d'Enric Valor (no dic la nostra llengua, que sempre algú que no la parla em marmola).

És evident que hi ha una carència de contingut en totes les xarxes socials en valencià, fet que és palés quan es fa un festival de tiktokers i instagramers a València, com l’esmentat Tok Fest, i cap dels convidats genera contingut en valencià. Tresdeu està fent amb El Piset uns vídeos molt xulos convidant a xarrar creadors valencians, i Escola Valenciana s’ha posat les piles per a crear una squad (un equip) de creadors joves en valencià. Un projecte que podeu ajudar a fer realitat en un crowdfunding. Perquè entre la joventut hi ha la sensació que és molt difícil o impossible transcendir parlant en valencià, molt més difícil almenys que fent-ho en castellà. Exemples recents que és possible com el d’Eugeni Alemany, Zoo o el llibre Noruega, els queden molt lluny als nascuts en este segle, ja que els seus referents a les xarxes, no ho fan. Tant de bo aparegueren més tiktokers templats fent playbacks de la Fúmiga o Malifeta que arribaren a milions de seguidors, i es demostra que també es pot ser cap de cartell en un festival de tiktokers a València, parlant en valencià.