Hoy es 22 de diciembre

CARTOGRAFIES DOMESTICADES

"Costa més un té que una cervesa": així es veu Benidorm per als britànics

TikTokers i YouTubers substitueixen una sitcom d’èxit com a altaveus de les vacances a Benidorm

21/05/2023 - 

BENIDORM. El cap de setmana de la coronació de Carles III i Camila Parker-Bowls com a nous monarques britànics no va faltar a les escaletes dels informatius -tant valencians com espanyols- una notícia ja tradicional: com estaven vivint els britànics la festa a milers de quilòmetres del seu país?

A la notícia, com sempre, apareixien una cinquena de turistes, envermellits pel sol i la sangria, contant com gaudien del pont -dilluns es va declarar festiu- a la vora del Mediterrani. També van entrevistar a  amos de negocis, tant emigrants com nadius, que havien preparat els seus locals per a l’efemèrid. També és habitual trobar espai per a la portaveu de la patronal hostalera, que es felicitava per un nou rècord d’ocupació. No va aparéixer, com és habitual, el testimoni de les treballadores de bars i hotels que feien funcionar la maquinària turística.

I és que la preconcepció que els valencians tenim de Benidorm està construïda, des de fa anys, sobretot per estes píndoles informatives. Però com es construeix la imatge de Benidorm al Regne Unit?

Als últims mesos, Grumer i Dazza han protagonitzat reportatges a tabloides britànics com el Daily Mirror i el Daily Star. Són unes autèntiques estrelles a TikTok (@grumet_benidorm i @dazza_bigdogbenidorm), però comparteixen vídeos també a YouTube i Instagram, sumant més de 300.000 seguidors. Els seus continguts es poden dividir en dos categories: bromes pesades a locals i visitants o consells perquè l’estada a la ciutat siga el més barata possible.

“Hi ha una forma furtiva de gaudir de la nit de Benidorm sense gastar ni un cèntim. Hi ha gent a la porta dels bars oferint-te una beguda gratis. Aconseguix-la, entra al següent bar i aconsegueix una altra pinta”. “Hi ha pintes de cervesa per 1£, quan a Londres solen costar 5,99£. Costa més una tassa de té que una pinta de cervesa”. La majoria de vídeos conviden als seus compatriotes a vindre a Benidorm pels seus preus baixos. “Pots passar una setmana completa per 250 lliures”, aconsellava esta setmana.

Un dels seus vídeos més virals és al ‘Uncle Ron’s Big Benidorm Breakfast’, on si et menges un desdejuni complet en vint minuts, el tens gratis. El menú -format per dotze torrades, cinc ous fregits, quatre llonganisses, bacon, creïlles fregides, xampinyons i faves- se’l van poder menjar tres minuts fora del repte.

Amb un to més familiar i setze milions de visualitzacions a YouTube, Lucy és ambaixadora de Benidorm des del 2018 a totes les xarxes. La britànica fa reviews de totes les festes de la ciutat, visita hotels, comparteix menús dels restaurants i ofereix tots els mesos una agenda amb els millors plans guiris de la ciutat. Fins i tot comparteix els xafardejos diaris, des d’un incendi a un edifici fins a la història de Derek, un vidu jubilat que s’ha fet viral perquè un amic demanava carinyo per ell a un grup de Facebook de britànics a Benidorm.

El to de Lucy a vegades es suma al tradicional sensacionalisme britànic, com un suposat pla terrorista que es va desactivar el passat febrer o una crisi de l’hostaleria el passat estiu. “Un gran incendi esclata a Benidorm: els turistes observen des dels balcons dels seus hotels com avió i helicòpter s'enfilen per deixar caure aigua a l'infern proper, mentre els bombers evacuen les cases amb més risc”, titolava un diari fa dos setmanes.

Però sense dubte, la major projecció de la ciutat al Regne Unit va ser estar deu anys a l’horari de màxima audiència d’un dels canals de televisió més vistos. ‘Benidorm’ ha sigut una de les comèdies més seguides els últims anys, protagonista de la nit dels divendres amb una audiència mitjana de cinc milions d’espectadors i un rodatge. Amb bromes que parodien els tòpics dels turistes (calcetins amb sandàlies, pell cremada pel sol, el cònsul que vol estalviar-se faena), la sèrie esta rodada a l’hotel Pelícano, recreat com el resort de tot-inclós La Solana.

Encara que la sèrie inclou bromes sexistes i classistes, especialment a les primeres temporades (l’únic personatge local era una despampanant cambrera), just esta setmana tornava a eixir als mitjans de comunicació la seua protagonista, l’actriu Hannah Waddingham, per presentar les gales d’Eurovisión d’enguany. “Em van ficar mà tres vegades a Benidorm”, denunciava l’actriu feia uns anys a un diari en unes declaracions que ara s’han replicat.

Noticias relacionadas

next
x