AlicantePlaza

cartografies domesticades

Aprofitant la demora: així podria ser el Parc Central d'Alacant

  • Una coberta triangular completa el verd a la nova estació de La Rioja / Foto: Jose Hevia

ALACANT. No, el soterrament de trens no és la solució més habitual perquè el ferrocarril no es convertisca en una ferida a la ciutat. Als Països Baixos, França o Alemanya, amb una trama ferroviària que ja voldríem per a casa, les vies del tren no trenquen la vida diària ni embruteixen la ciutat.

A Alacant no podem dir el mateix. L'eterna situació de provisionalitat i la poca estimar per acabar els projectes fa que el pas de les vies del tren pel front litoral i l’arribada a l’estació terminal siguen un obstacle.

Fins al 2022 no es van poder obrir quatre passos de vianants que connectaren Alipark i la Florida amb Sant Blai, deu anys després del primer soterrament del tren que va coincidir amb l’arribada de l’AVE.

El problema segueix sent l’actual platja de vies, que separa completament Benalúa de Sant Blai i és podria convertir en el gran espai públic de la ciutat a peu de carrer. Ara es troba en redacció el pla urbanístic que traurà rendiment econòmic a l’espai alliberat per poder sufragar gran part de l’operació del soterrament i la nova estació. Un soterrament a priori incompatible amb un espai verd?

1. L’estació central de Logronyo

Urbanísticament l’entorn és molt menys complex perquè està a la perifèria de la ciutat. També és un dels pocs casos d’estació estatal de ferrocarril que ha generat una zona verda amb el soterrament. Però és que el parc comença a la coberta de la pròpia estació.

Després d’un concurs internacional d’idees per dissenyar tot l’entorn, l’equip capitanejat per Iñaki Ábalos i Juan Herreros —posteriorment amb Renata Sentkiewiczvan— van dissenyar una estació de tren i una estació d’autobusos unides per una cúpula i amb un parc al seu sostre, dissenyat amb la paisatgista Teresa Galí. 

Una coberta amb una estructura triangular metàl·lica amb formigó ha permés el creixement de xicotetes espècies vegetals per un nou passeig que uneix els dos costat de l’estació, convertint, així, una barrera infranquejable en un parc lineal fantàstic.

2. La nova plaça de les Glòries de Barcelona

A la zona de la plaça de les Glòries hi conflueixen tres dels eixos més importants de la ciutat de Barcelona: l'avinguda Diagonal, la Gran Via de les Corts Catalanes i l'avinguda Meridiana. Ara, mentres se soterra el trànsit de la Gran Via i es pacifica als altres dos eixos, era fonamental reordenar aquesta zona per generar una zona de benestar.

Recibe toda la actualidad
Alicante Plaza

Recibe toda la actualidad de Alicante Plaza en tu correo