mar i muntanya / OPINIÓN

Protegir el patrimoni industrial: el pont del Quisi

24/04/2018 - 

Una setmaneta moguda a Benissa i no només per les festes de la Puríssima Xiqueta sinó per un anunci que va deixar destirotat el personal. I és que la Generalitat va alertar que un dels patrimonis d’enginyeria civil més importants de la Marina, el Pont del Quisi, s’havia de d’enderrocar o desmontar per peces ja que no era capaç d’aguantar amb seguretat el pas del les noves màquines que entraran en funcionament un cop s’acaben les obres de seguretat imodernització de la línea 9 del TRAM, coneguda també pel carinyós mal nom de ‘Trenet de la Marina’ o ‘el trenet’.

L’anunci no va deixar indiferent ningú.I per primer cop en molt de temps tots els grups polítcs municipals del poblees van posar d’acord per tal d’anunciar la seua intenció de protegir aquest gegant de ferro declarant-lo Bé de Rellevància Local (BRL). La mesura ha tingut el seu efecte positiu, ja que des de Conselleria sembla que s’ho pensen dues vegades en afirmar que, de moment, el pont no s’enderrocarà sempre que es puga garantir la seguretat del seu funcionament. Això no obstant, podria implicar nous retards en la posada en marxa de la línea. Cal recordar que actualment part del servei duu més de dosa nys aturat per obres i que FGV permet cobrir-lo amb un servei d’autobús.

Recalquem ací el que és important. Estem parlant d’una infraestuctura centènaria de valor històric, patrimonial i paisatgístic. I el Govern en veure la reacció del poble de Benissa ha mostrat sensibilitat i ofereix diàleg perquè totes les parts implicades puguen trobar una solució adient.  

El Pont o Viaducte de Santa Anna o del Quisi forma part de la història dels benissers. Barreres geogràfiques com el Mascarat a Altea i el Quisi o el Ferrandet a Benissa van ser subsanades amb la construcció d’aquesta línea de ferrocarril. L’11 de juliol de 1915 el trenet arribava per primer cop a Dénia aconseguint així connectar pobles, comerçosi ciutadans. Abans, el 28 d’octubre de 1914 la línea ja havia posat posat enmarxa el trajecte entre Altea i Alacant.

El trenet de la Marina s’ha convertit per a molts de nosaltres en part indiscutible de la història i del progrés de la nostra terreta aconseguint trencar en part el malefici d’una comarca -la Marina Alta- amb dèficit perpetu de comunicacions.

El citat pont pertant és un centenari de ferro que forma part del nostre paisatge emocional. Veure el trenet travessant el barranc del Quisi en una amalgama de ferros a gairebé cinquanta metres d’alçada és un record no només d’infantesa. Era fins fa poc una realitat. No deixem que aquesta desaparega per una còpia de ferro reforçat i actual. Salvaguardem el nostre patrimoni industrial. No deixem que el tomben. Tampoc que quede en des ús, senser però abandonat, per deixar que una altra infraestructura amb el seu conseqüent impacte visual taque les vistes i els records.

El Quisi presenta deficiències sí però, no es poden subsanar? No es pot rehabilitar? Malgrat que un estudi assenyale que compta amb parts afectades per corrosió i danys que fan difícil que puga suportar el pas dels nous trens això no vol dir que la única solució siga desmontar-lo i ficar un calc sense el valor de l’original. Segur que hi ha d’altresmaneres que no comporten la seua desaparició.

El viaducte és un magnífic pont ferroviari que salva el darrer obstacle geogràfic que hi ha abans d’arribar a l’estació del poble de Benissa. Un pont que, amb una longitud de 162 metres i una alçada impressionant, ens permetia creuar el barranc amb el trenet i ens feia somiar per uns segons als més menuts traslladant-nos perquè no a una pel·lícula de l’Oest.

Cal recordar que el Pont del Quisi vaser escollit per formar part del Pla Nacional de Patrimoni Industrial. I que vaser una de les infraestructures triades en una exposició fotogràfica itinerant sobre els 100 elements del patrimoni industrial a Espanya, on també hi havia entre d’altres l’Estació del Nord de València ciutat.

I es que per dur a terme la línea del trenet es van arribar a construir fins a desset ponts, alguns tan espectaculars com el del Quisi, el Ferrandet, o el Mascarat. Tots ells exemple d’una arquitectura pròpia de la Revolució Industrial.

Estructura de ferro amb cinc grans columnes, el viaducte benisser, es història de progrés en la nostra comunitat,i de com aquesta va arribar de la mà del ferrocarril, ara ja fa més de centanys.

Noticias relacionadas

next
x