Iaies ‘gamer’ o youtubers amb discapacitat: la diversitat també està a la xarxa

Explorem les xarxes per descobrir als youtubers menys 'mainstream'. La diversitat funcional, generacional o religiosa també volen fer-se visibles amb les noves eines digitals

4/12/2017 - 

VALÈNCIA. Hi hagué un temps en què les xarxes socials es revolucionaren amb la fotografia digital. Però hi ha un fenomen que ha arrasat amb ella i no ha deixat de créixer: la revolució de Youtube. Segons les dades d’aquest gegant dels ‘frames per segon’, mil milions d’usuaris de tot el món utilitzen cada dia aquesta plataforma per buscar informació, consumir cultura o veure en directe esdeveniments. Aquesta enorme màquina de difusió de vídeo, propietat de Google des de 2006, té com a usuàries majoritàries a persones entre 18 i 34 anys que, fins i tot han arribat a crear una nova professió: el youtuber.

Rubén Doblas, elrubiusOMG és el youtuber espanyol amb més seguidors, amb quasi 24,5 milions. El segueixen a molta distància VEGETTA777, amb vora 19,8 milions de seguidors i TheWillyrex amb vora 12,7 milions. Però hem volgut mirar més enllà de perfils com aquestos (home, post adolescent que juga a videojocs i fa vídeos on suposadament arrisca la seua integritat física) per posar cara a la diversitat en Youtube. Qui diu que per a ser youtuber és necessari ser homogeni?

Quan la dis-capacitat no és una barrera

Un dels sectors menys representats a youtube és el de persones amb discapacitat intel·lectual. Mário i Héctor han arribat per demostrar que la diversitat no és un obstacle. Des que obriren el seu canal fa només un mes, més de 2.300 persones s’han subscrit per gaudir amb les seues malifetes. Segons expliquen en entrevistes concedides a altres youtubers com Sebas G. Mouret (més de 105.000 seguidors), Mario, de 18 anys, fa quatre que graba vídeos per pujar-los a Internet i vol dedicar-se a açò professionalment. Quan va conéixer a Héctor, educador del seu centre, es varen fer amics i ara treballen junts en aquest canal.


Els seus dos primers vídeos, el challenge (repte) de la nata i el challenge del confeti han tingut vora 24.000 reproduccions i segons explica Plena Inclusió, l’entitat que els ha donat suport per llançar-se a Youtube professionalment, preparen ja noves produccions.

Un dels tipus de vídeo que més triomfen a la xarxa son els videoclips. Però què ocorre si tens sordera? Com gaudeix la música algú que no té oïda? Tot i ser minoritàries, els youtubers han donat respostes. El youtuber Storm FX proposa una forma peculiar de videoclip on fins i tot es converteix en Marilyn Manson per donar vida a la música.


Altres propostes com la de la bailaora La niña de los cupones interpreta el flamenc en llengua de signes en les seues actuacions de dansa. Alguns dels seus vídeos tenen més de 8.000 reproduccions. Fins i tot grups com Extremoduro han inclòs al seu canal vídeos interpretats en llengua de signes com el de ‘Experiencias de un batracio’.

Els majors també volen jugar

L’envelliment de la població és un fenòmen creixent als països del primer món. En 2014, l’Institut Nacional d’Estadística ja alertava que per a 2064 assoliria el 38,7% de la població, més de la tercera part. Però les iaies i els iaios actuals estan començant a demanar espai també a les xarxes socials, als ordinadors i a les videoconsoles. Qui diu que l’escletxa digital ha de ser un problema?


Les iaies gamer són un fenomen en internet. Una de les primeres sigué Shirley Curry de Virginia (EEUU) que ha aconseguit més de 261.000 seguidors i, als seus 70 anys, ha definit un nou perfil de youtuber. La iaia gamer argentina Abuela Gamer ha aconseguit més de 8.500 seguidors amb els seus vídeos quotidians on, amb l’ajuda del seu nét, fa crítiques de videojocs, unpackaging i divertits tests de les noves propostes.

Un dels iaios espanyols més famosos és Atrapatuabuelo. Als seus 80 anys s’ha fet tatuatges, ha participat en programes com First Dates i ha generat una comunitat de seguidors, amb més de 8.000 ‘nets’ postissos. Els seus vídeos de viatges i de receptes de cuina generen milers de reproduccions. Una de les seues nétes, Esther Cañas, és qui grava els vídeos, els munta i els edita des de 2013, quan va obrir un canal que ha assolit ja més d'1,3 milions de reproduccions.


Raça i religió com a eix de continguts

Després del fenomen de Lory Money, el famós youtuber senegalés que arribà en pastera i canta rap, les persones racialitzades també volen ser reconegudes com a veus actives de la societat. Youtube és una eina important per a aquesta visibilitat i existeixen nombrosos youtubers que tracten de mostrar la seua cultura i el seu dia a dia en una societat encara racista. És el cas de Ramiaschannel amb més de 18.000 subscriptors.


Al seu canal, la jove marroquí barreja vídeos sobre lifestyle, receptes de cuina, sobre viatges o sobre la seua vida personal, des d’una perspectiva antiracista i inclusiva. Alguns dels seus vídeos mostren el seu dia a dia, consells de bellesa o recomanacions de viatge en un canal que té com a objectiu “entretindre, acompanyar i divertir però fonamentalment normalitzar el fet de ser una dona musulmana hijabi a la societat espanyola”, segons conta ella mateixa.

El periodista i president de SOS Racisme, Moha Gerehou, amb els seus vídeos antiracistes, s’han sumat a la corrent de normalització de la interracialitat social. Però no tots els canals són massius o famosos. Algunes xicotetes propostes com el canal del iaio gitano Tío Chele, ensenyen a parlar caló en Youtube, l’idioma de la cultura romaní.

Noticias relacionadas

next
x